User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 14
 Downloands 2
Edirneli üç şairin Nazmî ve Revânî’nin nârenc redifli gazelleriyle Şevkî’nin nârenc redifli kasidesi üzerinde bir değerlendirme
2023
Journal:  
RumeliDe Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi
Author:  
Abstract:

Dış âleme ait malzemelerin güzel sanatlarda ve bu sanatların bir kolu olan edebiyatta çoğu kere kurgulanarak ele alınması söz konusudur. Bu bağlamda, Klâsik Türk edebiyatı şairlerinin eserlerine bakıldığında onların tabiata ve orada meydana gelen birçok hadiseye kayıtsız kalmadıkları görülür. Söz konusu edebiyat geleneğinde mevsimlerin geçişi, çiçekler, ağaçlar, hayvanlar, kuşlar gibi doğaya ait pek çok unsur edebî eser seviyesinde ele alınmaktadır. Tabiat ve tabiat ögeleri, beyitlerde, mısralarda veya bazen bendlerde farklı ilgilerle zikredilmektedir. Diğer taraftan, bilhassa redif oldukları durumlarda bütün şiir, onların merkezinde ve ekseninde yazılmaktadır. Bu bağlamda, Klâsik Türk edebiyatında meyvelerin redif olduğu şiirler de vardır. Söz konusu meyvelerden biri, turunçla birlikte portakal ve mandalina gibi turunçgillerden olan meyveler karşılığında kullanılan narençtir. Narenç, şairler tarafından rengi, şekli, kokusu, fidanı, yaprakları, çiçekleri bakımından türlü benzetmelere ve hayallere konu edilmiştir. Divanlardan yapılan taramalar sonucu hem Edirneli oluşları hem de aynı asırda yetişmiş olmaları itibariyle dikkati çeken üç şairin “nârenc” redifiyle birer şiir kaleme aldıkları tespit edilmiştir. Bu bağlamda, XVI. yüzyıl Klâsik Türk edebiyatı şairlerinden Edirneli Nazmî ve Revânî “nârenc” redifiyle birer gazel, Edirneli Şevkî ise Sultan II. Bâyezid’e ithafen redifi “nârenc” olan bir kaside kaleme almıştır. Makalede, söz konusu üç şiirde narencin rengiyle, şekliyle, kokusuyla, fidanıyla, dallarıyla, yapraklarıyla ve çiçekleriyle teşbih, teşhis, telmih, hüsn-i ta’lil vb. edebî sanatlar vasıtasıyla konu edildiği tasvirler ve tasavvurlar dikkatlere sunulacaktır. Böylelikle, narenç meyvesinin redif olduğu farklı şiirlerde aynı yüzyıl ve hatta aynı şehir şairleri tarafından hangi ilgilerle ele alındığı, hangi benzetmelere konu edildiği ortaya konulacaktır.

Keywords:

Three of the poets of Nazmî and Revânî's nârenc rediffli gazelles and Shevkî's nârenc rediffli kasid
2023
Author:  
Abstract:

The material of the outside world is discussed in the beautiful arts and in the literature, which is a handful of these arts, is often founded. In this context, when you look at the works of the classical Turkish literature poets, it appears that they are not ignorant of their nature and the many events that occur there. In this literary tradition, the passage of seasons, flowers, trees, animals, birds, and many elements of nature are discussed at the level of literary work. Natural and natural objects are mentioned with different interests in the beethings, the eggs, or sometimes in the bands. On the other hand, in particular, when they are redirected, all the poems are written in their center and axis. In this context, there are also poems in the Classical Turkish literature where the fruits are redyf. One of these fruits is the orange used in exchange for the fruits of orange, such as orange and mandalina, along with orange. Orange is subject to various similarities and dreams by poets in terms of color, shape, smell, flower, leaves, and flowers. The scans made from the Divans resulted in both the Edirneli formations and the three poets that took into consideration as they were raised in the same century with the "nârenc" redirect of a poem. In this context, XVI. The century classical Turkish literature poet Edirneli Nazmî and Revânî "nârenc" with a redirect of a gazel, Edirneli Shevkî and Sultan II. He has been given a “sacration” in a “sacration” in a “sacration” in a “sacration”. In the article, in these three poems with the color of orange, shape, smell, fidan, branches, leaves and flowers, diagnosis, telmih, hüsn-i ta'lil, etc. The paintings and paintings that are discussed through literary arts will be presented to the attention. Thus, the various poems in which the orange fruit is redirected will reveal what interests are addressed by the same century and even the same city poets, which comparisons are subject to.

Keywords:

0
2023
Author:  
Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles
RumeliDe Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi

Field :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 2.664
Cite : 2.625
RumeliDe Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi