Akovalızâde Hâtem Efendi on sekizinci yüzyılda yaşamış divan edebiyatı şairidir. Birkaç çalışmaya göre Akovalızâde Hâtem Efendi’nin şairliğinin yanı sıra musiki yönünün de olduğu, hatta bir edvâr yazdığı anlaşılmaktadır. Fakat bu bilgilerin dışında özellikle de Hatem Edvarı’nın içeriği hakkında hemen hemen hiçbir bilgi yoktur. Bu çalışmanın amacı da Akovalızâde Hâtem Efendi’nin Edvâr’ının genel özelliklerini Türk musikisi nazariyat tarihine en azından ikinci kaynaklardan da olsa tanıtmak olarak belirlenmiştir. Bu amaçla Hâtem Edvârı adının geçtiği üç eser (Kevserî Mecmuası, 1806 tarihli İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi’nde bulunan “T 1856” numaralı Edvâr-ı İlm-i Musiki adlı yazma eser ve 1864 tarihli Hâşim Bey Mecmuası) incelenmiş ve Akovalızâde Hâtem Efendi Edvârı’na ilişkin bilgiler derlenerek edvârın genel hatları ve içeriği ortaya konulmaya çalışılmıştır.
He is a poet who lived in the eighteenth century. According to several studies, it is clear that Akovalizâde Hâtem Efendi’s poetry, as well as his musical direction, has even written an edvâr. But beyond this information, there is almost no information about the content of Hatem Edvary. The purpose of this study is also to introduce the general characteristics of Edvâr of Akovalizâde Hâtem Efendi to the history of Turkish music Nazariyat at least from second sources. For this purpose, three works passed by the name of Hâtem Edvârı (Kevserî Mecmuası, 1806 in the Istanbul University Library, "T 1856" in Edvâr-i Ilm-i Musiki and 1864 in Hâşim Mr. Mecmuası) were studied and information about Hâtem Efendi Edvârı in Akovalizâde was attempted to reveal the general lines and content of the edvâr.
Akovalızâde Hâtem Efendi is a divan literature poet who lived in the eighteenth century. According to several studies it is understood that Akovalızâde Hatem Efendi has aspects of music as well as poetry, even he wrote an edvâr. But apart from this, there is almost no information, especially about the content of Hatem Edvarı. The aim of the study is to introduce the edvâr of Akovalızâde Hâtem Efendi and its general features to the history of Turkish music theory at least from second sources. For this purpose, three works (Kevserî Mecmuası, the manuscript named Edvâr-ı İlm-i Musiki dated 1806 and numbered “T-1856” exist in the Istanbul University Library and Hasim Bey Mecmuası dated 1864) are examined which are mentioned Hatem Edvârı and the information about Akovalızâde Hâtem Efendi Edvârı are compiled and it has tried to reveal the outline and content of the edvâr.
Field : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|