Velâyet, hukuk dilinde başkaları adına onların rızası alınmaksızın hukukî işlemde bulunma yetkisini ifade ederken, fıkıh terimi olarak “rızası olup olmadığına bakılmaksızın bir sözün başkası adına geçerli ve sonuç doğurucu kılınması” şeklinde tarif edilmektedir. İslâm Aile Hukukunda ise eksik ehliyetli ve ehliyetsizlerin bir yakını tarafından rızaları alınarak veya alınmaksızın evlendirilme yetkisini ifade eder. Bu araştırmanın konusu velâyet, husûsen Şâfiî mezhebi özelinde ve detaylı bir şekilde ele alınacaktır. Bilindiği üzere Şâfiî mezhebinde konu hakkındaki delillerden ötürü âkil, bâliğ ister kız olsun ister dul kadın olsun velî olmadan kendi irade beyanıyla nikâh akdi yapamazlar. Veliye verilen bu yetkinin kötüye kullanılmaması amacıyla bazı şartlar öne sürülmektedir. Birincisi, velî ile kız arasında açık seçik bir düşmanlık söz konusu olmamalı. İkincisi, evlendirilecek erkek ile aralarında denklik olması gerekir. Üçüncüsü ise erkeğin mehr-i muacceli verme imkânının bulunması gerekmektedir. Bu şartlar, mezhep literatüründe birçok kaynakta yer almaktadır. Dolayısıyla araştırmada zikredilen şartlar üzerinde ayrıca durulup bunlar detaylandırılacaktır.
In the language of law, it means the authority to proceed without their consent on behalf of others, while the term fıkıh is described as "whether or not a word is valid on behalf of someone else and resulting in it." In the Islamic Family Law, the right to marry is expressed in the absence of licensed and licensed persons by a close by the consent or without the consent. The subject of this investigation will be addressed in particular in the Shepherd's discipline and in detail. For the reason of the proof of the matter in the Shâfiî mezhebe, they do not make a marriage agreement with their own declaration of will, whether they are wives or wives or wives, for the reason of the proof of matter. There are a number of conditions for the purpose of not abusing this authority. First, there should be no openly selected hostility between the parent and the girl. Second, there must be equality between the man and the man to be married. Thirdly, the man must have the ability to give a more-equity. These conditions are found in many sources in the religious literature. Therefore, the conditions mentioned in the research will also be discussed and detailed.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|