Yüzyıllar boyunca farklı kültürlerin etkileşimine sahne olmuş, birçok medeniyete ev sahipliği yapmış bir şehir olan Ankara, Kurtuluş Savaşı döneminde millî mücadelenin merkezi konumunda yer almış, başkent olduktan sonra ise gerek çok uluslu yapıdaki imparatorluktan ulus-devlete geçiş sürecinde gerekse de bu değişime paralel olarak gelişen farklı kültürel değişmelere ev sahipliği yapmıştır. Bu çalışmada 1930-1940 yılları arasında erken Cumhuriyet döneminde yapılan kültür politikalarının gerek toplumsal gerekse de politik izdüşümleri yolu ile sanatın ve özelde Anadolu Medeniyetleri Müzesi’nin kuruluş safhasında yaşanan değişim ve bu değişimlerin müzeye olan etkileri incelenmiştir. Osmanlı Ankara’sında Mahmut Paşa Bedesteni olarak işlev gösteren yapının ilerleyen süreçte nasıl müzeye dönüştüğü ve müzede sergilenen Anadolu’nun kadim kültürlerine ait eserlerin özelde ise Hitit eserlerinin estetik kaygının yanısıra, ulus devlet inşa sürecinde Anadolu coğrafyasındaki milli kimliği meşrulaştırıcı etkisi hakkında bir yorum yapılmaya çalışılmıştır. Bu yazıda, Cumhuriyetin ilanı ile birlikte Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün önderliğinde başlatılan kültür reformu ve o dönemde ilgi gören Eti-Sümer Kültürü Tezi ile Güneş Dil Teorisi düşüncelerinin uygulanabilirliği ve bu düşüncelerin Anadolu Medeniyetleri Müzesine olan etkisi üzerine bir bağ kurulmaya çalışılmıştır. Müzenin ulaşılabilirliği, çevre ile olan ilişkisi ve Ankara tarihindeki önemi konusunda ise Türk modernleşmesi, “büyük”, “küçük” toplum olgusu ve kültür taşıyıcılığı ile sanatçı- alıcı ilişkisi konusunda bir çıkarımda bulunulmaya çalışılmıştır.
Ankara, a city that has been the scene of interaction of different cultures for centuries, has hosted many civilizations, has been the center of national struggle during the Liberation War, and after becoming the capital in the process of transition from the empire in the multinational structure to the nation-state; but it has hosted different cultural changes that develop parallel to this change. In this study, the cultural policies made during the early Republic period between the 1930s and the 1940s have been studied through social and political transformations and the changes in the establishment stage of the art and in particular the Anadolu Civilizations Museum and the effects of these changes on the museum. In the Ottoman Ankara, how the structure functioning as Mahmut Paşa Bedesteni is transformed into a museum in the progressive process and the works of the ancient cultures of Anatolia displayed in the museum are
Alan : Filoloji; Hukuk; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|