Yakın dönemde dünyanın her yerinde güçlü bir şekilde etkisini göstermeye başlayan dijitalleşme süreci, sinema alanında da kendisini hissettirmiştir. Sinemanın dijital dönüşüm sürecinde filmlerin yapım, dağıtım, gösterim gibi tüm aşamaları baştan aşağıya değişime uğradığı gibi filmlerin içerik ve biçimine dair özellikler de farklılık göstermeye başlamıştır. Filmlerde ön plana çıkan farklılıklar, özellikle dijital animasyon ve görsel efekt teknolojilerin sinemada kullanılmasıyla daha fazla belirgin hale geldiği görülmektedir. Hollywood sineması başta olmak üzere tüm dünyada dijital animasyon ve görsel efekt teknolojilerin sinema filmlerinde ağırlıklı olarak kullanılmaya başlanması, son dönemlerde Türk sinemasında da bariz bir şekilde etkisini göstermeye başlamıştır. Türk sinemasında bu teknolojilerin kullanılmasıyla yaşanan değişimlerin birçok farklılıkları beraberinde getirmiş olması, bilimsel alanda araştırılması gereken bir problemin varlığını ortaya çıkarmıştır. Bu çalışmamızda Türk sinemasında dijital animasyon ve görsel efekt teknolojilerin kullanılmasıyla ortaya çıkan farklılıkların neler olduğu sorusuna cevap bulmaya dönük nitel veri toplama yöntemlerinden doküman incelemesi tekniğine başvurulmuştur. Çalışmamızda elde edilen verilerin analiz edilerek yorumlanması içinse, betimsel yöntem tercih edilmiştir.
The process of digitalization, which has recently started to have a strong influence throughout the world, has also made it feel in the field of cinema. In the process of the digital transformation of the cinema, all the stages of film production, distribution, showing have changed from the beginning to the bottom, and the characteristics of the film's content and shape have also begun to vary. Differences in films, especially digital animation and visual effect technologies, appear to become more apparent with the use in the cinema. The use of digital animation and visual effects technologies throughout the world, including the Hollywood cinema, has begun to show a clear influence in the Turkish cinema in recent periods. The fact that the changes that occur with the use of these technologies in Turkish cinema have brought many differences, has revealed the existence of a problem that needs to be investigated in the scientific field. In this study, the question of the differences arising from the use of digital animation and visual effect technologies in the Turkish cinema has been addressed to the document review technique from the quality data collection methods aimed at finding answers. For the analysis and interpretation of the data obtained in our study, the visual method was preferred.
The digitalization process, which has recently started to show its effects all over the world, has also made itself felt in the field of cinema. In the digital transformation process of cinema, all stages of films such as production, distribution, and display have changed from top to bottom, as well as the characteristics of the content and form of the films. It is seen that the prominent differences in films become more evident especially with the use of digital animation and visual effects technologies in cinema. The fact that digital animation and visual effects technologies are being used predominantly in motion pictures all over the world, especially in Hollywood cinema, has recently started to have an obvious effect on Turkish cinema. The fact that the changes experienced in the use of these technologies in Turkish cinema brought many differences along with it, revealed the existence of a problem that needs to be investigated in the scientific field. In this study, document analysis technique, which is one of the qualitative data collection methods, was used to find an answer to the question of what the differences arise with the use of digital animation and visual effects technologies in Turkish cinema. The descriptive method was preferred for the analysis and interpretation of the data obtained in our study.
Field : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|