Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 1
 Görüntüleme 53
 İndirme 23
Klasik Türk ve Fars Şiirinde “Gerdiş-İ Çeşm”
2019
Dergi:  
Turcology Research
Yazar:  
Özet:

Klasik Türk şiiri kendine mahsus bir estetik anlayışı olan ve bu anlayışa büyük ölçüde bağlı kalmış bir şiir geleneğidir. Bu gelenekte klasik şiir okurunun aşina olduğu ortak istiareler, teşbihler, mazmunlar dünyası önemli role sahiptir.  Klasik şair, çoğunlukla hazır unsurlardan oluşan elindeki bu yapı malzemesiyle orijinal ürünler ortaya koymak gibi zor bir görevi üstlenir. Ancak bu güçlü gelenek içinde de zaman zaman yenilik arayışları ve denemeleri olmuştur. Hint üslubu şairlerinde bu arayış ma’nâ-yı bîgâne, ma’nâ-yı pîçîde gibi terimlerle kavramsallaştırılmıştır. Bu çalışmada XVII. yüzyıla kadar klasik şiirde pek nadir örneği bulunan “gerdiş-i çeşm” ve “gerdiş-i çeşm-i gazâl” terkiplerinin klasik Türk ve Fars şiirindeki tezahürleri tespit edilmiş, bu terkip etrafında oluşan hayal örgüsü ve ilişkili unsurlar irdelenmiştir. Ayrıca söz konusu kavramların nev-heves şairler tarafından haddinden fazla kullanıldığı iddiasıyla şiirin geyik destanına döndüğü yönünde XVII. yüzyılın önde gelen şairlerinden Nâbî tarafından getirilen eleştiri sayısal verilerle tahlil edilmiştir.

Anahtar Kelimeler:

Klasik Türk ve Fars Şiirinde “Gerdiş-i Çeşm”
2019
Yazar:  
Özet:

Classical Turkish poetry is a poetry tradition that has an esthetic sense of itself and is largely connected to this sense. In this tradition the classical poem reader is familiar with the common councils, incentives, and the world of masons plays an important role. The classical poet takes on a difficult task, such as presenting original products with this building material in his hand, which is mostly made of ready elements. But in this strong tradition, there have also been times of search for innovation and trials. In the poems of the Hindu style, this search was concealed with terms such as Ma'nâ-i bîgâne, Ma'nâ-i pîchîde. in the XVII. Until the century, the manifestations of the "Gerdish-i-source" and "Gerdish-i-source-i gazâl" left in the classical Turkish and Persian poems have been identified, this left and surrounded imagination and related elements have been drawn up. In addition, the concepts in question are claimed to be used more than a hadd by the nev-heves poets in the direction of the poetry returning to the geik story of the XVII. The criticism of the century’s leading poets by Nâbî was evaluated by numerous data. The classical poet has taken over a difficult task, such as presenting original products with this building material in his hand, which is mostly made of ready elements. But in this strong tradition, there have also been times of search for innovation and trials. In the poems of the Hindu style, this search was concealed with terms such as Ma'nâ-i bîgâne, Ma'nâ-i pîchîde. In this study the manifestations in the classical Turkish and Persian poems of the "Gerdish-i-source" and "Gerdish-i-source-i gazâl", which are very rare examples in the poems of classical poetry, have been identified, the imagination structure and related concepts formed around this concept have been drawn up. In addition, the concepts in question are claimed to be used more than a hadd by the nev-heves poets in the direction of the poetry returning to the geik story of the XVII. The great poet of the century, Nâbî, has brought criticism with numerous data.

“gardish-i Chashm” In Classical Turkish and Persian Poetry
2019
Yazar:  
Özet:

Classical Turkish Poetry is poetic tradition with a unique sense of aesthetics that was substantially adhered to. A significant constituent of this tradition is the use of shared metaphors, similes, and metaphorical statements that the reader of classical poetry were familiar with. Classical poet takes on a difficult task of creating authentic works using already available and familiar components. However, within this strong tradition as well, we can see some seeking and effort of new approaches from time to time. In the poets of Hind style, this seeking was conceptualized by some terms such as ma'na-yi bigane and ma'na-yi piçide. In this work, we have identified the manifestations of the phrases “gerdish-i chashm” and “gerdish-i cheshm-i ghazel” -which are two very uncommon phrases in classical poetry until the 17th century—within classical Turkish and Farsi poetry and studied the web of imagination that is constructed around these two phrases and related phrases. Also, we have analyzed the criticism made by Nabi a prominent poet of the 17th century who disdainingly asserted that these mentioned phrases were being used over abundantly by nev-heves poets and that poetry was now being turned into “a tale of gazelles”.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler










Turcology Research

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.086
Atıf : 3.628
2023 Impact/Etki : 0.169
Turcology Research