User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 69
 Downloands 9
Niksar Kazası Sorhun Köyünde Muhacir İskânı: Batum Muhacirleri Örneği
2021
Journal:  
International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal
Author:  
Abstract:

Göç, yüzyıllar boyunca bireylerin ve toplumların gerçekleştirilmiş olduğu insan hareketliliğidir. Bu hareketlilik neredeyse uygarlık tarihinin başından beri gerçekleşmiş olup günümüzde halen pek çok kişi siyasi, ekonomik, kültürel, sosyal vb. nedenlerden ötürü göç etmeyi tercih etmekte ya da göç edilmeye zorunlu bırakılmaktadır. Nedeni her ne olursa göçlerde ortak olan nokta şüphesiz bireyin ya da toplumun gittiği yerde daha iyi şartlara sahip olabilme arzusudur. Muhacir, göç ile birlikte sıklıkla dile getirilen bir kavram olup en genel tanımı ile göç eden kişi olarak ifade edilmektedir. Osmanlı Devleti’nde 18. yy ve sonrasında yapılan savaşlar sonrasında pek çok kişi göç etmek durumunda kalmış ve bu kişiler için de yaygın olarak muhacir ifadesi kullanılmıştır. Söz konusu savaşlardan biri olan 1877-1878 Osmanlı-Rusya Savaşı’ndan sonra Batum’un Rusya’ya savaş tazminatı olarak bırakılmasından sonra, bölgede yaşayan ahali baskı sonucu göç etmeye karar vermiştir. Sahip olduğu coğrafi özellikler, iklim, tarım potansiyeli ve ticari faaliyetler bakımından avantajlı olması nedeniyle Tokat muhacirler tarafından sıklıkla tercih edilen yerlerden olmuştur. Bununla birlikte, Batum muhacirlerinin en yoğun olarak yerleştirildikleri yer Niksar kazası olmuştur. Günümüzde Niksar’da Batum ve havalisinden gelen muhacirlerin oluşturduğu 13 köy bulunmaktadır. Bu köyler; Sorhun, Akıncı, Örenler, Oluklu (Pöhrenkli), Tepeyatak, Mercimekdüzü, Ustahasan, Osmaniye (Düzkırık), Köklüce (Fatlı), Dalkaya (Gidiver), Musapınarı, Mahmudiye ve Muhtardüzü’dür. Mahmudiye köyü hariç diğer 12 köy genellikle Gürcü asıllıdır. Bu çalışmada söz konusu köyler arasında yer alan Niksar kazası Sorhun köyünde iskân edilen Batum muhacirlerinin araştırılması hedeflenmiştir. Buna göre Niksar kazası Sorhun köyünde iskân edilen Batum muhacirleri ile ilgili kayıtlar incelenmiştir. Ayrıca köyde yaşayan üç kişi ile görüşülerek sözlü tarih çalışması da yapılmıştır. Sorhun köyünde muhacirler gelmeden önce Rum nüfus yaşamaktaydı. Sorhun köyünde iskân edilmiş olan muhacirler boş arazilere ve köyden ayrılan Rum ahaliden boşalan yerlere yerleştirilmiştir. Kalan Rumlarla, muhacirler yaklaşık kırk yıl beraber yaşadıktan sonra Lozan Antlaşmasında alınan mübadele kararına göre diğer Rumlar da göç etmişlerdir. Sorhun köyüne yapılan göçlere bakıldığında Batum ve Artvin dolaylarından gelen Gürcü muhacirlerin çoğunlukta olduğu görülmektedir. Göç edip gelenlerin yaşadıkları sorunların en başında iskân problemleri gelmektedir. Gürcü muhacirler ile yerli ahali arasında arazi meselesinden dolayı sorunların çıktığı görülmüştür. Sorhun köyünde yaşayan Gürcü muhacirlerin sosyo-kültürel ve ekonomik hayatlarına yönelik saha araştırması sonucunda Gürcü kültürünün köyde istenilen düzeyde yaşatılamadığı görülmüştür. Gürcüceyi elli yaşın üzerinde olan bazı kişilerin konuştuğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte genç kuşaklarda Gürcüce konuşabilen kişi sayısının oldukça az olduğu belirlenmiştir. Benzer şekilde Gürcü yemekleri de eskiye göre daha az yapılmaktadır. Köyde özellikle son 30 yıl içinde İzmit ve İstanbul’a göç yaşandığı belirlenmiştir. Ayrıca Almanya’ya göç eden köylülerin de olduğu görülmüştür. Son yirmi yıla kadar evlilikler sadece Gürcüler arasında yapılmakta iken günümüzde bu anlayıştan vazgeçilmiştir. Köylülerin kendilerini Türklerden farklı görmedikleri bununla birlikte Türklerin de kendilerine karşı ayrımcı bir tutuma sahip olmadığı belirlenmiştir. Çalışmada elde edilen bulgular sonucunda Sorhun köyünde yer alan muhacirlerin bazılarının ata toprakları ve akrabaları ile irtibatları halen devam etse de köyün genelinde Gürcü kültürüne ait izlerin ve uygulamaların giderek kaybolduğu değerlendirilmiştir.

Keywords:

Niksar Accident in Sorhun Village: Examples of Batum Muhacir
2021
Author:  
Abstract:

Migration is the human mobility in which individuals and communities have been carried out for centuries. This movement has almost occurred since the beginning of civilization history and many people are still politically, economically, cultural, social, etc. For reasons they prefer to migrate or are forced to migrate. The reason, whatever it happens, is the common point in migration, without a doubt, the desire to have better conditions where the individual or society goes. Muhacir is a concept that is often expressed along with immigration and is expressed as a person with the most general definition of immigration. After the wars in the Ottoman State in the 18th and after centuries, many people were forced to migrate, and for these people the expression was widely used. After the 1877-1878 Ottoman-Russian War, which was one of these wars, after Batum was left to Russia as a war compensation, he decided to migrate as a result of the pressure of the allies living in the region. The geographical characteristics it possesses have often been among the places preferred by Tokat expatriates because it is advantageous in terms of climate, agricultural potential and commercial activities. However, the place where the Batum expatriates were placed most intense was the Niksar accident. Today, there are 13 villages in Niksar, which are made up of expatriates from Batum and the airport. These villages are: Sorhun, Akıncı, Örenler, Oluklu (Pöhrenkli), Tepeyatak, Mercimekdüzü, Ustahasan, Osmaniye (Düzkırık), Köklüce (Fatlı), Dalkaya (Gidiver), Musapınari, Mahmudiye and Muhtardüzü. The other 12 villages, except the Mahmudiye village, are usually Gruzien originals. This study is aimed at the investigation of the Batum expatriates in the Niksar accident Sorhun village, which is located among the villages concerned. According to this, the records of the Niksar accident in the village of Sorhun were investigated. Three people in the village have also been interviewed and a verbal history work was also done. In the village of Sorhun, the Romans lived before the Mukharians arrived. In the village of Sorhun, the muhaciers were placed on empty lands and on empty places from the rum mountains separated from the village. With the remaining Roms, the Roms, according to the exchange decision taken in the Lozan Treaty, after four decades of living together, migrated the other Roms as well. If you look at the immigrations made to the village of Sorhun, it is seen that the majority of the Georgian migrants from Batum and Artvin. The problems of migrants and migrants are at the beginning of the problem. There were troubles between the Greek and the indigenous peoples due to the problem of land. The field research on the socio-cultural and economic lives of the Georgian expatriates living in the village of Sorhun has shown that the Georgian culture cannot be lived at the desired level in the village. Some people over the age of fifty have spoken. However, the number of young people who can speak Greek is quite small. In the same way, grey foods are made less than before. It has been determined that the village has been migrating to Izmit and Istanbul especially in the last 30 years. There are also peasants who migrated to Germany. For the past twenty years, marriages have only been made between the Georgians, but today this understanding has been abandoned. The peasants do not see themselves different from the Turks, but the Turks do not have a discriminatory attitude against themselves. According to the findings obtained in the study, the contact with horse lands and relatives of some of the expatriates in the village of Sorhun is still ongoing, but the traces and practices of the Georgian culture throughout the village are estimated to be increasingly missing.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles


International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal

Field :   Eğitim Bilimleri; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 97
Cite : 348
International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal