Türk düşünce tarihinin önemli isimlerinden biri olan Nurettin Topçu, kaleme aldığı eserlerde devlet mefhumuna özel bir önem atfetmektedir. Onun düşüncesinde devlet, Allah’a ulaşılacak bir yoldur. Topçu, devlet ile ilgili fikirlerini Anadolu merkezli İslam anlayışı, İsyan Ahlakı ve İslam sosyalizmi adını verdiği kavramlar etrafında şekillendirmiştir. Ayrıca düşüncelerini Batılı fikirlerle harmanlamak suretiyle ortaya koymuştur. Bu bakımdan kendine has ve Türkiye’deki fikri akımlara tepkisel olarak şekillendirdiği devlet anlayışına “milli devlet” adını vermektedir. Topçu, milli devleti Anadolu coğrafyası ile sınırlayarak, yerli ve milli bir devlet modelini benimsemiştir. Bu doğrultuda merkeziyetçi ve otoriter şeklinde tanımladığı milli devletin sosyal, siyasal, kültürel, iktisadi ve askeri unsurlarını tespit etmiş, tarih boyunca Anadolu’da kurulan Türk devletlerinin milli devlet ile olan bağını ispat etmeye yönelik görüşler öne sürmüştür. Bu çalışmada Topçu’nun 1939 yılında çıkarttığı Hareket Dergisi referans alınarak onun devlet anlayışı ve özelde milli devlete yüklediği anlamlar üzerinde durulmaktadır. Bu amaçla Topçu’nun eserlerindeki fikirler içerik analizi metodu ile irdelenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın neticesinde Topçu’nun kurulacak milli devletin ve bu sistemin tüm kurumlarının ilham kaynağını İslamiyet’te bulduğu görülmüştür. Geleneğe vurgu yapan ve ahlakı devletin temel dinamiklerinden biri olarak gören Topçu, Anadolu’yu İslam’ın merkezine alarak devlet anlayışının çerçevesini çizmişti. Ancak milli devlet anlayışını Batılı kavram ve paradigmalarla izah ederek eklektik bir yorum ile temellendirmektedir.
Nurettin Gunçu, one of the important names of the Turkish thought history, attributes special importance to the state of mind in his works. In his opinion, the state is a way to God. The gunman has shaped his ideas about the state around the concepts he called the Anadolu-based Islamic concept, Rebellion Ethics and Islamic Socialism. He also expressed his thoughts by combining with Western ideas. From this point of view, it calls itself and the idea in Turkey the state concept that it reactionally shapes into the flow "national state". The gunman, limiting the national state to the Anatolian geography, adopted a domestic and national state model. In this direction, he identified the social, political, cultural, economic and military elements of the national state, which he defined as centralistic and autoritarian, and proposed views to prove the connection of the Turkish states established in Anadolu throughout history with the national state. In this study, a reference to the Movement Magazine published by the Gunçu in 1939 focuses on his state understanding and the meanings it puts on the national state in particular. For this purpose, the ideas in the artillery's works were attempted to be drawn up with the content analysis method. As a result of the study, it has been shown that the National State and all institutions of this system will be found as an inspiration source in Islam. The Guncu, who emphasized the tradition and saw the morality as one of the basic dynamics of the state, took the Anadolu to the center of Islam and drawn the framework of the state understanding. But the national state is based on an eclectic comment by explaining its understanding by Western concepts and paradigms.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Mimarlık, Planlama ve Tasarım; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|