Aristoteles’in beş duyuya dair ileri sürdüğü kuram Avrupa’da tıp bilimlerinin yanı sıra güzel sanatlar, edebiyat ve felsefe alanında pek çok düşünürün ilgisini çekmişti. Beş duyunun yeniden yorumlanması resim sanatında da oldukça rağbet görmüştü. Resim sanatı, dünyevi gerçeklikler hakkında bilgi toplayan duyuların işleyişini genellikle somut gerçekliklerin ötesindeki ilahi dünyayı çağrıştırmada kullanıyordu. Bu yaklaşım ışığında beş duyunun resim sanatındaki yansımaları kutsal kitaplardan besleniyordu. Yeme eyleminin izini süren bu çalışma, beş duyu ve özellikle tat alma duyusunun resim sanatındaki temsillerini incelemektedir. Araştırmasını yaparken dinden, tarihten, mitolojiden ve ikonografiden yararlanmakta ve resimde görülen yüzeysel gerçekliklerin arkasındaki metaforik anlamları açığa çıkarmaktadır. Ele aldığı resim sanatı örnekleri, tat alma duyusunun insanların hayvanlarla ortak sahip olduğu ilkel bir duyu olduğu ve bu duyunun kötü kullanımının insanı şehvete ve günaha sürükleyeceğini ortaya koymaktadır. İncelenen resim sanatı örneklerinde ilgi çeken bir diğer nokta ise yeme günahının genellikle kadın öğesi ile temsil edilmiş olmasıdır.
The theory of the five senses by Aristotle had attracted the interest of many thinkers in Europe in the fields of medical sciences as well as in the fields of beautiful arts, literature and philosophy. The re-interpretation of the five senses was quite difficult in the painting art. The painting art used the process of senses gathering information about worldwide realities to call the divine world beyond the concrete realities. In light of this approach, the reflections of the five senses in the painting art were fed by sacred books. This study, which follows the action of eating, examines the representations of five senses and especially the sense of taste in the painting art. During his research, he takes advantage of religion, history, mythology and iconography, and reveals the metaphoric meanings behind the surface realities seen in the picture. Examples of painting art show that the sense of taste is an original sense that people have in common with animals and that the misuse of this sense will drive the person to sinfulness and sin. Another point of interest in the examples of the reviewed painting art is that the eating sin is usually represented by the female element.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|