User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 14
HADİSLERİN SIHHATİNİN TESPİTİNDE UYGULANAN YÖNTEMLER
2020
Journal:  
Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Author:  
Abstract:

Hadis ve Sünnetin anlamı: Hadis kelimesi sözlükte “haber” “hikâye” demektir. Terim olarak. Hz. Peygamberin sözleri fiilleri ve takrirleridir. Sünnet kelimesi sözlükte; yol, yön, gidişat, usul adet, gelenek manasına gelmektedir. Istılahi anlamı ise Hz. Peygambere nispet edilen söz, fiil ve takrirlerin tümüne sünnet denir. Buna göre hadis sünnet ile eş manalıdır. Yani Hz. Peygamber’den Kur’an-ı Kerim haricinde rivayet edilen ve şer’i hükme delil olabilecek söz, fiil ve takrirlere hadis veya sünnet denir. Nass olarak değerlendiriliken hadis ve sünnet kavramları genellikle aynı manada kullanılmıştır. (Birinci kaynak Kur’an, ikinci kaynak ise hadis veya sünnet şeklinde değerlendirilmiştır). Sünnet ve hadis arasında geleneksel bir fark vardır. Hadis Hz. Peygamber’in sözlerini ihtiva ederken, buna karşı sünnet onun fiillerini ve uygulamalarını ihtiva eder. Daha genel bir anlamda sünnet kavramının hadis kavramı yanında daha geniş bir anlamı vardır. Hz. Peygamber’in fiillerini ve sözlerini ihtiva eden sünnet, aynı zamanda bir anlamda hadisleri de ihtiva eder. Hadis, Hz. Peygamber’in fiilerinden ziyade sözleri şeklindeki hadislerden meydana geldiği için, sünnetin bir parçasını teşkil eder. Sünnetin/hadislerin henüz peygamber hayatta iken rivayet edilmeye başlanmıştır. Hz. Peygamber’in fiilleri ve sözlerinden oluşan - “hadisler” - İslami ilimlerinin en önemli kaynaklarından biridir. Hadisler, sadece peygamber ve ona yakın olan sahabiler hakkında rivayetler değildir, aynı zaman da Kur’an’ın özetidir. Ancak Kur’an ve hadisler arasında fark vardır. Kur’an’ın hem anlamı hemde sözleri Allah’a aittir, hadisler ise anlamı Allah’a sözleri ise peygambere aittir. Hadisler Kur’an’dan sonra gelen ikinci kaynaktır. Sünnetin/hadislerin İslam hukukunda büyük bir yeri ve önemi vardır. Çünkü sünnet/hadis Kur’an’da asılları sabit olan hükümleri tamamlayan, diğer taraftan Kur’an’da emredildiği halde hakkında yeterince açıklama ve ayrıntı verilmeyen pek çok hükmü ayrıntılı olarak açıklamış ve uygulamasını göstermiştır. Ayrıca sünnet/hadis Kur’an ile muhalefet etmeyecek şekilde Kur’an’ın bir hüküm bildirmediği konularda yeni bir hüküm bildirmiştir. Müslümanlar Hz. Muhammedin peygamberliğine İslamyetin bidayetinden itibaren sadece inanmakla kalmamış aynı zaman da O’nun sözlü ve yazılı emirlerine ve fiillerine itaat etmişlerdir. Ayrıca uyulması gereken bir rehber olarak ve ona ait olan harşeyi örnek olarak görmüşlerdir. Hz. Muhammed’den aktarılan bu rivayetler hadisçiler tarafından hadis ilmini geliştirmek için kullanılmıştır. Nihayetinde Hz. Muhammed’e izafe edilen bu sözkonusu rivayetleri tespiti için “ilmu’l-hadis” adı altında ilim ortaya çıkmıştır. İlmu’l-Hadis, kabul ve red yönünden hadisin senedini ve metnini inceleyen ilim dalıdır. Müslümanlar arasında fitne vaki olduktan sonra, geniş çapta hadis uydurulmasına ve bu uydurulan hadislerin müsülüman arasında yayılmasına sebep olmuştur. Ayrıca beşerî zaaflar sebebiyle hadis rivayetin de ravi kusurları ortaya çıkmıştır. Dolayısıyla bu iki sebep sonucunda Hz. Peygamber’e izafe edilen rivayetlerin ona ait olup olmadığunu araştıran ayrıca bu rivayetlerin aslına uygun nakli ayırt etme gayesiyle konulan prensipleri belirleyip bunlarla ilgili ıstılahları konu edinen bir ilim dalı ortaya çıkmıştır. Bu prensipler ve yöntemler tarih süreçte ihtiyaca göre belirlenmiş, uygulanmış ve geliştirilmiştır. Bu prensiplerden bir tanesi hadis alimleri, hadisin sahih ve zayıflığı konusunda esas alan bir isnad sistemi geliştirerek hadislerin sıhhatini tespit edebilmişlerdir. Ayrıca muhaddisler insnadları araştırıken aynı zamanda ravilerin kimliklerini, cerh ve tadil durumlarını da araştırmışlardır. Bu araştırmalar neticesinde elde ettikleri bilgileri kaydederek ravilerin biyografileri için müstakil kitaplar telif etmişlerdir. Ayrıca isnad kavramıyla birlikte hadis senetlerinde geçen ravilerin, ravi olmaları yönüyle araştırmaları, İlmu’r-Racal ve Cerh-Tadil adında iki ana ilim dalının doğmasına yol açmıştır. İlmu’r-Rical (rical ilmi), hadisleri aktaran ravilerin kimliklerini tanıtmaya çalışan ilim dalıdır. Cerh-Tadil ilmi ise ravilerin rivayetlerinin kabul ve reddine etkili olacak vasıflarını inceleyen ilim dalıdır. Aslında Cerh-Tadil ilmi, hadislerin iki önemli kısmından olan ve sağlam hadis metnine ulaşma amacının gerçekleşmesinde bir araç sayılan isnadın kontrol sistemidir. Hadis alimleri bir hadisin sahih olabilmesi için bir takım şartlar ileri sürmüşlardir. Bir hadisin sahih olabilmesi için onda tam olarak bulunması gereken şartlar beştir: “hadisin senedinde kopukluk olmayacak”, “raviler adaletli olacak,” “raviler zabt sahibi olacak”, “hadis illetli olmayacak”, “hadis şaz olmayacak”. Ayrıca muhaddisler, isnad, ilmu’rical, cerh-tadil sahih hadisin tespiti için uygulanan yöntemlerin yanında mevzu rivayetleri tanımak amacıyla bir takım ip uçları tespit etmişlerdir. Buna mevzu rivayetlerin tanıma yöntemleri/yolları denir.

Keywords:

The Methods In Determining The Authenticity Of The Hadith
2020
Author:  
Abstract:

The task to narrate the sunnah / the hadith started when the Prophet was still alive.The hadith who consists of the Prophet’s deeds and utterances is one of the most important sources for the Islamic disciplines. The hadith is not just the narrative about the Prophet and His close circle of Companions, but it’s also considered to be the summary of the Gracious Koran. However, there is a distinction between the Koran and the hadith. Both the meaning and the wording of the Koran belong to Allah, but while the meaning of the hadith belongs to Allah, its wording belongs to the Prophet.The hadith is the secondary source next to the Gracious Koran. There is a great place for and importance attached to the sunnah / the hadith in Islamic law. Because the sunnah / the hadith clarifies the rulings that completes some other rulings thathave their roots in the Koran, and that cannot be explained fully since there aren’t many explanations or details about them, and the sunnah also shows how to apply the rulings. Besides, the sunnah / the hadith establishes regulations without opposing the Gracious Koran on subjects on which the Koran never set any ruling.Muslims have not only believed in Hazrad Muhammad’s Prophethood immediately after the emergence of Islam, they also have been living by his oral and written orders and deeds. And they have seen Him as the guide to be followed.These narratives had been used by the scholars to cultivate the discipline of hadith,and at the end, there emerged a discipline called “‘Ilm-al-Hadīth.” ‘Ilm-al-Hadīth is a discipline which examines the text, and the chain of narrators of the hadith with regards to the execution to either deny or accept it. The disturbances surfaced amongst the Muslims paved the way for people to fabricate quasi-hadiths widely, and spread them amongst the Muslims. It is a discipline which sets some principles to tell the difference between the real and the fabricated when it comes to the hadith, whether the information about Hazrad Muhammad is or isn’t fabricated, and which originates the terms in this matter. These principles have been determined, applied and developed in accordance with the needs throughout the ages. Hadith scholars developed the isnād / attribution system that determines whether the hadith is weak or authentic. Furthermore, the muhaddiths / the hadith scholars did investigate the narrators’ identities, their position in respect to the scales of djarh and ta‘dīl, in addition to the isnāds of the hadiths. They compiled biographical books on narrators out of the information they laid their hands on through the investigations. The work that’s done on the narrators who serve in the chain of narrations of the hadiths gave way to two disciplines called ‘Ilm-al-Ridjāl and Djarh-Ta‘dīl to determine the truth about the narrators and their narratives. ‘Ilm-al-Ridjāl is the discipline which operates to identify hadith narrators. The discipline of Djarh-Ta‘dīl is that which examines the narrators’ qualities that would be effective in denying or accepting their narrations. According to the hadith scholars, there need to be five conditions for the hadith to be regarded as authentic: “there must not a broken chain in process of narration”, “the narrators must be‘ādil / just”, “the narrators must have a strong memory”, “the hadith must be free from any defect”, “the hadith must not oppose any hadith of higher acceptance, this being referred to as shazz”.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles








Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

Field :   İlahiyat

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 251
Cite : 270
2023 Impact : 0.133
Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi