User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 76
 Downloands 33
 Audio Listening 1
Abdülfettâh el-Mersafî’nin Tahrîrât İlmindeki Yeri: Şerhu’d-Dürreti’l-Mudıyye Örneği
2020
Journal:  
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Author:  
Abstract:

Ebû Amr ed-Dânî’nin (ö. 444/1053) kaleme aldığı et-Teysîr fi’l-kırââti’s-seb‘ adlı kitabı ve Şâtıbî’nin (ö. 590/1194) bu eseri Hırzü’l-emânî ve vechü’t-tehânî adıyla nazmettiği çalışması, İbn Mücâhid’in (ö. 324/936) kıraatleri yedi ile sınırlaması sonrasında yedi kıraat tedrisatının iki ana kaynağı olmuştur. Kıraat tedrisatının pratikte bu eserlerle sınırlı kalması sebebiyle insanlar, et-Teysîr ve Hırzü’l-emânî dışında kıraat birikimi olmadığı vehmine kapılmışlar hatta daha da ileri giderek kıraat ilmini bu iki eserden ibaret zannetmişlerdir. İbnü’l-Cezerî (ö. 833/1429) bu durumun farkına vararak kıraat tarîklerini genişçe ele aldığı en-Neşr fî’l-kırââti’l-aşr’ı telif etmiştir. O, bu eserini ilk önce Takrîbü’n-Neşr adıyla özetlemiş, daha sonra Tayyibetü’n-Neşr adıyla manzum hâle getirmiştir. en-Neşr ve Tayyibetü’n-Neşr’deki tarîklerin et-Teysîr ve Hırzü’l-emânî’ye göre çok geniş olması, İbnü’l-Cezerî’nin et-Teysîr’i on kıraate tamamlamak için Tahbîru’t-Teysîr adlı eserini, Hırzü’l-emânî’yi on kıraate tamamlamak içinse ed-Dürretü’l-mudıyye adlı eserini yazmasını gerektirmiştir. İbnü’l-Cezerî’nin Tahbîru’t-Teysîr ve ed-Dürretü’l-mudıyye’yi yazmasıyla birlikte kıraat ilmi tedrisatında farklı tarîkler oluşmuştur. ed-Dürretü’l-mudıyye ve Hırzü’l-emânî’yi ana kaynak olarak kabul eden Mısır Tarîki, Tahbîru’t-Teysîr ve et-Teysîr’i ikincil kaynak olarak kullanmıştır. Tahbîru’t-Teysîr ve et-Teysîr’i ana kaynak olarak kabul eden İstanbul Tarîki ise ed-Dürretü’l-mudıyye ve Hırzü’l-emânî’yi ikincil kaynak olarak kullanmıştır. Her iki tarîk de el-aşru’s-suğra olarak isimlendirilmiştir. İbnü’l-Cezerî’nin en-Neşr, Takrîbü’n-Neşr ve Tayyibetü’n-Neşr adlı eserlerinin muhtevası da el-aşru’l-kübrâ müfredatının içeriğini oluşturmuştur. Ayrıca Türkiye’de el-aşru’s-suğrâ “Aşere”, el-aşru’l-kübrâ da “Takrîb-Tayyibe” olarak isimlendirilmiştir. Kıraat ilmininönemli alanlarından biri olan tahrîrât ilmi, rivayet kapsamları sınırlı olduğu için Hırzü’l-emânî ve ed-Dürretü’l-mudıyye’de oldukça dar çerçevede kalmıştır. Bununla birlikte tahrîrât ilmi, İbnü’l-Cezerî’nin en-Neşr ve bu eserin manzum hâli Tayyibetü’n-Neşr’i telif etmesiyle birlikte daha geniş yelpazede ele alınmaya başlamıştır. Zira İbnü’l-Cezerî bu iki eserinde yaklaşık bin tarîke yer vermiştir. Dolayısıyla onun bu eserlerini kaleme alması sonrasında rivayet ve tarîklerde ortaya çıkabilecek karışıklığın önüne geçmek amacıyla tahrîrât ekolleri teşekkül etmiş, bunlar arasında “Mansûrî Ekolü” ve “İzmîrî Ekolü” ön plana çıkmış ve her iki ekolle alakalı tahrîrât edebiyatı oluşmuştur. Bu iki ana ekolden Mansûrî ekolünde İbnü’l-Cezerî’nin çizgisinden çıkılmamış ve genel olarak tahrîrât tedrisatı Tahrîru’t-turuk ve’r-rivâyât fî’l-kırâât ve Hallü mücmelâti’t-Tayyibe adlı eserler üzerinden takip edilmiştir. İzmîrî ekolünde ise İbnü’l-Cezerî’nin yönteminin dışına çıkılmış ve çoğunlukla tahrîrât tedrisatı Umdetü’l-irfân ve Bedâi‘u’l-burhân üzerinden yapılmıştır. İzmîrî ekolünün takipçilerinden Muhammed b. Ahmed el-Mütevellî (ö. 1313/1895), hayatının ilk dönemlerinde İbnü’l-Cezerî’nin eserlerinden etkilendiğini ve onun tahrîrât anlayışını benimsediğini ifade etmiştir. Ancak o, İzmîrî’nin tahrîrât anlayışına muttali olduktan sonra açıkça onun çizgisini takip etmeye başladığını söylemiştir. Buna rağmen Mütevellî er-Ravdu’n-nadîr ve Fethu’l-Kerîm adlı eserlerinde yer yer mensubu olduğu ekolün görüşlerinin dışına çıkmıştır. Öyle ki bazen ekolün kurucusu olan Mustafa b. Abdurrahman el-İzmîrî’yi (ö. 1155/1742) eleştirmekten de geri durmamıştır. Bu sebeple Mütevellî’nin tahrîrâttaki yaklaşımını farklı bir ekol olarak değerlendirenler olmuştur. Tahrîrâtla alakalı Türkiye’de yapılan akademik çalışmalarda ise tahrîrât ilminin ortaya çıkışına, tahrîrât ekollerine ve tahrîrât edebiyatına yoğunlaşılmıştır. Söz konusu bu çalışmaların aynı bakış açısı üzerine yoğunlaşması ve son dönem kıraat âlimlerinin tahrîrât ekollerinden hangisine daha yakın olduğunu tespit edecek çalışmaların henüz kaleme alınmamış olması bizi bu makaleyi yazmaya yönlendiren ilk husus olmuştur. Bu konu üzerine eğilmemizi gerekli kılan diğer mevzu ise İbnü’l-Cezerî’nin ed-Dürretü’l-mudıyye adlı eserini hangi gerekçelerle yazdığının net bir şekilde tespit edilmemiş olması ve onun bu eseri üzerine yazılan tahrîrât eserlerinin mahiyetinin henüz ortaya konulmamış olmasıdır. Bununla birlikte ed-Dürretü’l-mudıyye üzerine yapılan şerhlerde tahrîrâtla alakalı konulara yer verilmiş olması, bu şerhlerin tahrîrât ilmi açısından değerlendirilmesini de gerekli kılmaktadır. Zira ed-Dürretü’l-mudıyye üzerine şerh yazan hemen her âlim, bir taraftan bu eserin şerhini yaparken öte yandan şerh esnasında kıraat ilmiyle alakalı var olan birikimini ortaya koymuştur. Bu bağlamda ed-Dürretü’l-mudıyye üzerine yazılan şerhler arasından Abdülfettâh el-Mersafî’nin (ö. 1989) Şerhu’d-Dürreti’l-mudıyye adlı şerhinin usûl kısmı incelenmiş ve bu kısımda şerh için nasıl bir yöntem takip ettiği irdelenmiştir. Daha sonra müellifin tahrîrâtla alakalı yapmış olduğu değerlendirmeler ele alınmıştır. Yapılan inceleme sonucunda Mersafî’nin İzmîrî-Mütevellî çizgisini takip ettiği; yani azimet ehlinden olduğu, İzmîrî ile Mütevellî’nin farklı düşündüğü hususlarda ise Mütevellî’nin değerlendirmelerini tercih ettiğini tespit edilmiştir. Bu makalede, Mersafî’nin tahrîrâtçı kimliğinin tespitinin yanı sıra tahrîrât ekollerinin takip ettikleri yöntemler, bu ekolleri temsil eden eserlerden hangilerinin nerelerde takip edildiği, İbnü’l-Cezerî’nin ed-Dürretü’l-mudıyye adlı eserini hangi sebebe binaen kaleme aldığı ve bu eser üzerine tahrîrâtla alakalı yazılan eserlerin neler olduğu ele alınmıştır.

Keywords:

Abdülfettah el-Mersafî'n Tahrîrât Ålmindek Yeri: Şerhu'd-Dürreti'l-Mudıyye Örneği
2020
Author:  
Abstract:

by Abû Amr Ed-Dani. 444/1053) The Book of the Holy Spirit and the Book of the Holy Spirit. 590-1194 The work of this work was made by Hırzül-emânî and vechü't-tehânî, the name of Ibn Mukhâhid. 324/936) after the limitation of the crashes to seven, the seven crashes were the two main sources of treatment. As a result of the fact that the currency is limited to these works in practice, people have been caught into the fact that there is no currency accumulation except for the et-Teysîr and the Hırzül-emani, even further and further, they have thought that the currency is only one of these two works. by Ibn al-Cezari. 833/1429) He was aware of this situation and described the en-Neşr fîl-kırâti-l-aşr that he had widely dealt with the currents of the currents. He first summarized this work with the name of Takrîbü-Nashr, and then brought it to the name of Tayyibü-Nashr. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, “The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) wrote: He is the one who gives righteousness to the wicked, and the one who gives righteousness to the wicked, and the one who gives righteousness to the wicked, and the one who gives righteousness to the wicked. Thus, the people of the city, who are in the midst of the covenant, and who are in the midst of the covenant, and who are in the midst of the covenant, and who are in the midst of the covenant, and who are in the midst of the covenant. Both of them were named Al-Ashru’s-Sugra. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, “The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). In Turkey, the name is also called “Ashere” and the name is also called “Takrîb-Tayyibe”. The knowledge of the wicked, the knowledge of the wicked, the knowledge of the wicked, the knowledge of the wicked, the knowledge of the wicked, the knowledge of the wicked, the knowledge of the wicked, the knowledge of the wicked, and the knowledge of the wicked. But the knowledge of the distress has begun to be discussed in a wider sphere, with Ibn al-Cezari’s en-Nashr and this work being written by the manzum al-Tayyibetü’n-Nashr. And the two of them had a hundred thousand shadows. Therefore, after taking these works in the pencil, he created the destructive ecolls in order to overcome the confusion that may arise in rivayet and taricks, among them "Mansûrî Ekolü" and "Izmîrî Ekolü" came to the forefront, and both ecolls related destructive literature was formed. There are two kinds of people who have not been able to do so, but who have not been able to do so, and who have not been able to do so, and who have not been able to do so, and who have not been able to do so, and who have not been able to do so. It is the way that the people of the earth are in the midst of the earth, and the people of the earth are in the midst of the earth, and the people of the earth are in the midst of the earth, and the people of the earth are in the midst of the earth. Muhammad B. Ahmed al-Mütevellî (Muhammad B. Ahmed al-Mütevellî) 1313/1895), in the early periods of his life, he expressed that he was influenced by the works of Ibn al-Cezari and that he adopted the understanding of the destruction. But he said that after he became a muttali to the disturbance of Ismiri, he clearly began to follow his line. In the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). So sometimes the founder of the ecol was Mustafa B. Abdurrahman al-Izmîrî. 1155/1742) has not stopped criticizing. Therefore, they have been considering the attitude of the Mouveli in the destruction as a different ecologist. Thro the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course. The focus of these studies on the same perspective and the study that will determine which of the last period of the crashes are closer to which of the crashes are not yet included in the paper was the first point that directed us to write this article. The other point that makes it necessary for us to tend on this subject is that the work of Ibn al-Cezerî’s ed-Dürretü’l-Mudiyye is not clearly identified for what reasons it is written and the nature of the destructive works on this work is not yet revealed. In the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Qur’an says that the Holy Qur’an is the Holy Qur’an, and the Holy Qur’an is the Holy Qur’an, and the Holy Qur’an is the Holy Qur’an. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, “Everyone who has written the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) has written the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). This is one of the greatest verses of the Qur’an in the Qur’an, which is written in the Quran. In 1989, the name of Sherhu’d-Dürreti’l-Mudiyye was examined and in this section it was described as a method for sherhu. Then the judgment of the righteous was revealed. The study found that Mersafî followed the Ismîrî-Mütevellî line; that is, that it was from the people of Azimet, that Ismîrî and Mütevellî think differently, and that Mersafî preferred their assessments. In this article, the identification of Mersafî’s destructive identity as well as the methods followed by the destructive ecolls, which of the works representing these ecolls are followed where, which reason the work of Ibn al-Cezerî’s ed-Dürretü’l-mudiyye is taken from the building and what are the works related to the destructive ecolls on this work.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles








Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 861
Cite : 2.463
2023 Impact : 0.075
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi