Aktif izleyici çalışmalarının gelişmesiyle birlikte “medya insanlara ne yapar” sorusu “insanlar medya ile ne yapar?” olarak gündeme gelmiştir. İzleyicilerin televizyon izleme sürecinde pasif bir katılımdan ziyade, aktif bir katılım sergiledikleri varsayımına dayanarak geliştirilen alımlama çalışmaları, izleyicilerin kitle iletişim araçlarını ve gönderilen mesajları nasıl yorumladıklarına odaklanmaktadır. Bu çalışmada İngiliz Kültürel Çalışmaları Ekolü’nün ve Stuart Hall’un alımlama analizi kavramsallaştırmasından yola çıkılarak uluslararası bir platform olan Netflix’de yayınlanan ilk Türk dizisi Hakan Muhafız incelenmiştir. Çalışmada yaş aralığı 18-25 olan 15 üniversite öğrencisiyle derinlemesine mülakat tekniğiyle görüşmeler yapılmıştır. İzleyicilerin diziyi nasıl alımladıkları analiz edilmiş ve alımlamalar arasındaki benzerlikler ve farklılıklar tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda katılımcı izlerkitlenin, diziyi alımlama süreçlerinde dizinin uluslararası bir dijital platformdan yayınlanması nedeniyle, kodaçımlarını buna göre yaptıkları bulgulanmıştır. Bu bağlamda izledikleri dijital platformun profilinin alımlama sürecini etkilediği ortaya çıkmıştır.
with the development of active audience work, “what does people do” question “what does people do with media” came to the agenda, the viewers were developed based on the assumption they exhibit an active participation rather than a passive participation in the television monitoring process, focusing on how audience communication tools and sent messages are commented on how they commented on this study, the british cultural studies of ecolu and stuart care are taken out of conceptualization and the first turkish series published in the netflix, an international platform has been examined in the research range of 1825 students, as a result of digital examinations in the research and the digital platform
With the development of active audience research, the question “What does media do to people?” has given way to “What do people do with the media?”. Reception studies, developed based on the assumption that viewers exhibit active participation rather than passive participation in the television viewing process, focus on how viewers interpret mass media and its messages. In this study, The Protector, the first Turkish series debuted on Netflix’s streaming service, an international platform, was analyzed through the reception analysis of the British School of Cultural Studies and Stuart Hall. In-depth interviews were conducted with 15 university students whose age range is 18 to 25 in the study. How viewers received the series in order to determine similarities and differences in the reception was analyzed. As a result of the study, it was found that viewers participated in the study decode meanings according to the fact that the series was streamed from an international digital platform. In this context, results of the study put forward that the profile of the digital platform they follow affects the reception process.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|