George Herbert Mead sembolik etkileşimciliğin önde gelen kuramcılarındandır. Sosyal davranışçılık başlığıyla, pragmatist köklerinin etkisinde, düalist olmayan, birey ve toplumun ilişkisel birlikteliğini yansıtan sentezci bir sosyal teori geliştirmiştir. Mead, sosyal davranışçılığıyla sosyoloji ve psikolojide mekanikçiliğe varan ve ilişkisel bir kavrayışın önüne set çeken eğilimlerin bir eleştirisini sunmaktadır. Makalemizde ilk olarak sosyal davranışçılığın, insan eylemlerini uyaranların ve içsel süreçlerin ürünü olarak gören psikolojik indirgemecilikle (psikolojizm), aynı eylemleri sadece içselleştirilmiş değer ve normlara yönelik bir uyma davranışı olarak gören sosyolojik belirlenimcilik (sosyolojizm) arasındaki zıtlığı aşan sentezci eğilimi ele alınmıştır. İkinci olarak, Mead’in kuramının “ilişkisel failliğe” yer veren güçlü yönlerinin irdelenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda, Mead’in benliğin iki yönü olarak sergilediği “ben” ve “beni/bana” analizinde, kendi deneyiminin sonuçlarını kendine yeniden yükleyerek etkinlik gösteren refleksif zekâ kavrayışında ve bireyler arasındaki anlamlı sembolik etkileşimin aslî öznelerarası karakterinde bu ilişkisel faillik kavrayışın ne ölçüde etkin olduğu gösterilmeye çalışılmıştır. Böylelikle makalemiz Mead’in sentezci perspektifinin bugün için güncelliğini koruyan zengin bir kaynak olduğunu vurgulamaktadır.
George Herbert Mead is one of the leading theorists of symbolic interaction. With the title of social behavior, he developed a synthetic social theory, which, under the influence of the pragmatist roots, reflects the non-dualist, individual and society’s relative unity. Mead presents a criticism of the trends that reach mechanism in sociology and psychology through social behavior and that stands ahead of a relative understanding. Our article first addressed the synthesistic tendency that exceeds the contradiction between social behaviorism, those who encourage human actions and the product of internal processes (psychology), which sees the same actions only as a behavior of conformity to intrinsic values and norms (socialism). Secondly, it is intended to identify the strong aspects of Mead's theory that involve "relational activity". In this context, Mead’s analysis of “I” and “I/I” as two aspects of self has been attempted to demonstrate how effective this perception of relational function is in the reflective intelligence that performs by re-upplying the results of his own experience and in the original inter-subjective character of meaningful symbolic interaction between individuals. Thus our article emphasizes that Mead’s synthetic perspective is a rich source that keeps its up-to-date for today.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|