İhtilâf, aynı asırda yaşayanların birbirlerinden farklı düşünüp zıt görüşte olmaları demektir. Fıkıh alanında ihtilâf, fakihlerin ictihada açık konularda farklı görüşte olmalarını ifade eder. Fıkhî ihtilâflar, Hz. Peygamber (s.a.s) döneminde sahabe arasında az da olsa yaşanmıştır. Bu dönemi takip eden sahabe, tabiîn ve müctehid imamlar döneminde fıkhî ihtilâflar artarak devam etmiştir. Taklid döneminde ise mezheplerin teşekkül sürecinin tamamlanmasıyla birlikte fıkhî ihtilâflar daha da derinleşmiştir. Makalemiz, günümüze kadar devam eden fıkhî ihtilâfların tarih içerisinde nasıl bir seyir takip ettiğini ve bunun fıkıh ilmine nasıl bir katkıda bulunduğunu konu edinmiştir.
in the same century, the people who live in the same century think different from each other, and they are in opposite opinion, expressing them to be different opinions on open matters in the ictihada of the prosecutors, although there is less than the field during the prophetic reign, and in the period of conceience imams, the philosopherical quests were increased and in the period of time of time, in which we contribute to the realization of the invaluent process of denominations, and how we continue to continue to follow the subject of the prosecution of the present history
Ikhtilaf (i.e. dispute) refers to a difference of opinion between contemporaries. In Islamic Jurisprudence (Fiqh), it is the dispute of jurists on some judicial matters which essentially need some intellectual efforts to be solved. The first examples of judicial ikhtilaf can be seen in the Prophet Muhammads life-time even though it was rare. After him, the number of ikhtilaf has gradually increased. After the four sunnischools (madhhabs) well established the sekind of ikhtilafs have gone so forth. My aim, in this paper, is to show the development of ikhtilaf during the course of judicial history and carefully determine its contribute to Islamic Jurisprudence.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|