User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 47
 Downloands 11
Popüleri Çevreleyen “Arzu”: 1970’li Yıllar Türkiye’sinde Arzu Siyasetinin Ana Akım Sinemaya Yansımaları Bağlamında Şerif Gören Sinemasında Arabesk
2019
Journal:  
SineFilozofi
Author:  
Abstract:

Türkiye’nin yakın siyasi tarihine bakıldığında 1970’li yıllar, “başka türlüsünün” mümkün olduğu inancının hayatın her alanında kendisini gösterdiği toplumun farklı kesimlerinin birbirleriyle karşılaşan, kesişen, çatışan heterojen “arzu akışlarının” kitlesel eylemlilikle bütünleştiği siyasetin gündelik hayat ve popüler kültürün her yanına dağılan bir çoğullaşma içinde kendisini gösterdiği özel bir dönemdir. Dönemin Türk sinemasında ba ğ lamında ise, gündelik siyasetin imgelerinin sadece siyasal filmlerle sınırlı kalmayıp tecimsel sinemaya da ‘sızmı ş ’ olması, ço ğ unlukla arzuları “yerli-yurtlula ş tırmaya” yönelen ana akım sinema ve popüler kültürün arzu politikaları tarafından çevrelenip dönü ş türülmesinin olana ğ ını göstermesi açısından önemli ve nadir bir örnek te ş kil etmektedir. Bunlar arasında özellikle ayrıksı sayılabilecek bir damarı  Ş erif Gören’in Orhan Gencebay ortaklı ğ ıyla üretti ğ i arabesk filmler olu ş turmaktadır. Gören’in geni ş halk kitlelerine ula ş abilecek popüler bir yol olan ama aynı zamanda derinde son derece politik bir “his” barındıran arabesk türüne dönemin sol siyasetinden donanımlar ekleyerek üretti ğ i filmlerin, genellikle birbirine kar ş ıt konumlandırılan siyasal sinema ve arabeskin birli ğ inden do ğ an yeni bir “rizom” ortaya çıkardı ğ ı söylenebilir. Bu çalı ş mada, Gören’in dört arabesk filmi, var olan toplumsal yapı ve ili ş ki a ğ larına dair sundu ğ u imgelemle ortaya koydu ğ u “kaçı ş ” stratejileri ba ğ lamında incelenmekte böylelikle bu filmlerin “sinematografik dü ş ünce” üretme yolunda giri ş ti ğ i çaba ile arzu siyasetiyle nasıl eklemlendi ğ i tartı ş ılmaktadır.

Keywords:

People surrounding "Wish": Arabesk in the 1970s in Turkey's Wish Policy's Main Stream in the context of Sheriff Seeing Cinema
2019
Journal:  
SineFilozofi
Author:  
Abstract:

The 1970s are a special period in which the belief that "the other kind" is possible shows itself in every field of life; the various sections of society, confronting, conflicting heterogeneous "wish flows" integrated with mass activity; the politics shows itself in a multiplication that is spread throughout the daily life and popular culture. In the Turkish cinema of the period, the images of daily politics are not limited only to political films, but also to the technical cinema, the majority of the desires are directed to "local-yurtula" and the main stream of the cinema and popular culture is surrounded by the desire policies, and it is an important and rare example in terms of demonstrating the possibility of the turn of the film. Among them, a vein that can be distinguished is the production of Orhan Gencebay, a partner of Sh erif Gören’s Arabic films. Gören's genius is a popular way to reach the people's masses but also depths a very political "his" to the Arabic genre by adding equipment from the left politics of the time, the films that can be said that the political cinema and the car union, which are often located in the same place, have revealed a new "risom" in the moment. The four Arabic films of Gören, the existing social structure and the image of the “a few sh” strategies are studied in the framework; thus the film’s “cinematographic du sh unce” is the way of producing the entrance to the effort and the desire policy.

Keywords:

0
2019
Journal:  
SineFilozofi
Author:  
Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles


SineFilozofi

Field :   Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 333
Cite : 467
2023 Impact : 0.074
SineFilozofi