Giriş ya da Dramatik Bir Sanat Olarak Sinema Lars Von Trier’in, Amerika Üçlemesi (Dogville, Manderlay ve Washington) adını verdiği üçlemenin ilk filmi olan Dogville (2003), yönetmeninin ününe ve yarattığı sinema dalgasına rağmen, ülkemizde yeterince tartışılamamış, hakkı teslim edilmemiş bir film oldu. Kanımca bunda, ülkemizde sinema üzerine yazı yazanların dram sanatı konusundaki bilgi eksikliği, sinemayı dram sanatı dışında, daha çok sinema tekniği bilgisiyle anlaşılabilecek bağımsız bir sanat olarak görme eğilimi rol oynamıştır. Oysa teknik olarak sinemanın yüz yılı aşan tarihine aldanmamak gerekir. Arkasında üçbin yılı aşkın dram sanatı tarihi vardır. İyi sinema yönetmenleri bunun farkındadırlar ve başarılarının altında bu birikimin önemli bir payı vardır. Sergey Ayzenştayn sanata tiyatroyla başlamış, bir süre tiyatro yaptıktan sonra sinemaya geçmiştir. Ingmar Bergman yalnız bir film yönetmeni değil aynı zamanda bir oyun yazarıdır. Fellini radyo oyunları yazmıştır. Orson Welles’in nasıl bir Shakespeare tutkunu ve ustası olduğu bilinir. Macbeth, Othello oyunlarını sinemaya aktarmıştır. Öte yandan Bertolt Brecht, Muhsin Ertuğrul gibi tiyatroda başarı kazanan bazı sanatçıların da sinema denemeleri olmuştur.
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|