Bu makale erken dönem herhangi bir İslam düşünce ekolünün merkeze almış olduğu temel bir prensibin aynı ekol üzerindeki kapsamlı etkilerinin sadece o prensibin odağında bulunduğu alanda etkili olmadığını diğer alanlarda da derin etkilerinin olduğunu, dolayısıyla merkeze alınan bu ilkenin zamanla mezhebin önünde nasıl bir engele dönüştüğünü anlatmayı amaçlamaktadır. Hatta merkeze alınan bu temel “prensip”in kendi akademik, epistemik ve itikadî alanından daha çok diğer alanlarda etkisinin olduğu görülmektedir. Bu anlamda yine imamet gibi kelâmi bir prensibin aynı düşüncenin fıkhî mezhebi olan Caferî düşüncenin ahkâmlarındaki etkisini ve bu etkinin kilitlemiş olduğu meselelerde içtihadın nasıl bir işleve sahip olduğunu göstermeyi amaçlamaktadır. İmamet gibi kelâmî bir prensibin uzun entelektüel çabalarla temellendirilmesi akabinde beliren rehavet ortamının “gaybet” hadisesi sonrasında ortaya çıkan fıkhî sorunlar karşısında inkıtaya uğradığı görülmektedir. İmamet prensibi bu kesinti sürecinde Şiî düşünce için bir engele dönüştüğü gibi aynı zamanda Şiî düşünceye sorumluluk yükleyerek bir ivmeye dönüşmüştür. Diğer yandan bu metin Şiî düşüncenin temel umdesi olan imamet prensibinin fıkhî meselelere etkisini içermesi açısından imâmet-fıkıh ilişkisini kurmayı amaçlamamaktadır. Bilakis onun da ötesinde imamet gibi itikadî bir umdenin aslında epitstemik bir kaynak ve entelektüel faaliyet olmasının yanında fonksiyonları itibariyle salt fıkhî bir mesele olduğunu vurgulamayı amaçlamaktadır. Çünkü hâdler, cuma namazı, cihad ve humus gibi meseleler konusu itibariyle fıkhî bir alana işaret etmektedir. Netice olarak bu metin imamet prensibinin bir şekilde etkili olduğu fıkhî düşünce sorunlarının yine fıkhî bir kavramla aşılma çabaları üzerinden yola çıkarak imametin sadece itikadî alanda etkili olmadığını bilakis fıkhi alanda da derin etkiler bıraktığını, bu anlamda imametin ağır tonunun ictihad kavramı ile azaltıldığını böylece Şiî fıkhının bir ayağının müçtehide bırakılarak yeryüzüne ait bir uygulamaya dönüştüğünü ifade etmeyi amaçlamaktadır.
This article aims to describe how a basic principle in which any Islamic thought is centered is that its comprehensive effects on the same principle are not only effective in the area where the principle is centered, but also in other areas, and thus how this principle is centered has become an obstacle in the face of the religious religion over time. It even turns out that this fundamental "principe" is more influential in other fields than its own academic, epistemic and intellectual fields. In this sense, a word like imamet a principle is intended to show the influence of the Caferic thought, the fightious philosophy of the same thought, and how the function of the drink in the issues that this effect is locked. It appears that a word-based principle, such as Immatet, is based on long intellectual efforts, which appears in the rehavet environment in the face of fictional problems that arise after the "loss" event. As the principle of immaculation has become a obstacle to the Shiite thought in this cutting process, it has also become a momentum by charging the responsibility to the Shiite thought. On the other hand, this text does not intend to establish the imamat-fikih relationship in terms of the influence of the imamat principle, which is the basic hope of the Shiite thought on the fikhih issues. On the other hand, it also aims to emphasize that an imamatic hope is actually an epithemic source and intellectual activity in addition to its functions is a purely fictional issue. The prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, and the prayer. As a result, this text is a way of influence of the fictional thought problems again through the attempts to overcome with a fictional concept, the Imam is not only effective in the fictional field but also leaves profound effects in the fictional field, in this sense the heavy tone of the Imam is reduced with the fictional concept so that the Shi’i fiction has become a practice of the earth by leaving a foot in the fictional field.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|