Savaş, edebiyatımızın en eski dönemlerinden beri edebi metinlerde çeşitli şekillerde yer verilen önemli konulardan biridir. Edebiyatın dönemlerinin her birinde farklı özellikleri ve nitelikleriyle değişik eserlerde ele alınmıştır. İslâmiyet’in kabulüyle savaş edebiyatı içinde cihat kavramıyla birlikte “fetihnâme” ve “gazavâtnâme” türü eserler öne çıkmaya başlamıştır. Savaş ya da savaşları anlatan müstakil eserler yazılmıştır. Divan edebiyatında da özellikle, şairlerin kasidelerinde övdükleri devlet adamlarının katıldıkları savaşlardan ve bu savaşlardaki kahramanlıklarından söz ettikleri görülür. Kasidelerde doğrudan bir savaş konu edilebilir ya da savaş tasvirlerine yer verilebilir. Divan şiirinde kimi zaman “cidâl, harp, cenk, perhâş, erdeb, rezm” vb. eşanlamlılarıyla da karşılanan savaş, divan şiirinin söz varlığı içinde önemli bir yer tutmaktadır. Bazı şiirlerde de savaş ya da benzer, eş anlamlı kelimeler redif olarak kullanılmıştır. Ancak, divan şiirinin dünyası içinde savaş gerçek anlamıyla yer almakla birlikte, daha çok mecazi anlamıyla vardır. Bu mecazi anlatımda savaş, şiirin geleneksel tipleri âşıkla-sevgili ya da âşıkla rakip arasında geçmektedir. Âşık sevgilinin güzellik ülkesine sefer yapar. Sevgilinin güzellik unsurları ve rakip âşığın karşısına engel olarak çıkar. Divan şiirinde savaş ve savaşla ilgili unsurların kullanımını genel olarak değerlendirdikten sonra Fehîm-i Kadîm Divanı’nda bulunan savaşla ilgili “ceng” redifli gazelle redifinde “sulh-ceng”, “düşman-dost” tezadına yer verilen gazeli biçim ve içerik özellikleri bakımından inceleyip değerlendireceğiz.
War has been one of the important topics that have been presented in various forms in literary texts since the oldest periods of our literature. In each of the periods of literature, it has been discussed in different works with its different characteristics and qualities. With the acceptance of Islamism in the literature of war, together with the concept of jihad, works of the type "fetihnâme" and "gasavâtnâme" began to appear. The story of war or war is written. In the Divan literature, it is also seen that, especially in the poets' castles, the state men whom they praise speak of the wars in which they participated and of the heroism of these wars. The castles can be directly subjected to a war or placed in the paintings of war. In the Divan poem sometimes "cidâl, harp, cenk, perhâş, erdeb, rezm" etc. The war, which is also welcomed by his accomplices, holds an important place in the existence of the divan poetry. In some poems, war or similar, equivalent words are also used as redirect. However, while the world of divan poetry the war is actually placed in, it is more meczic in the sense. In this messy story, war, the traditional types of poetry passes between a lover-love or a lover-righteous. The girlfriend travels to the beauty country of her lover. The beauty elements of your lover and the opponent face to the lover come as an obstacle. After the use of the elements related to war and war in the Divan poem in general, we will study and evaluate the "ceng" redirected gazelle related to war in the Fehîm-i Kadîm Divan; the "sulh-ceng" redirected gazelle form and content characteristics included in the "fired-friend" thesis.
Alan : Filoloji; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|