Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 19.407
 İndirme 130
 Sesli Dinleme 12
İmam Mâturîdî’nin Te’vîlâtu’l- Ḳur’ân’inda Cihad ve Kitâl Âyetlerinin Yorumu
2020
Dergi:  
Eskiyeni
Yazar:  
Özet:

Günümüz dünyasında el-Kâide, IŞID, en-Nusra gibi silahlı örgütler, cihad ve kitâl konusunda Kur’an’daki âyetlere ve Hz. Peygamber’in hadislerine atıfta bulunmakta ve kendi fiillerine meşrui-yet kazandırmaya çalışmaktadır. Bu durum cihad kelimesini şiddet ve terör kelimeleri ile birlikte kullanılır hale getirmekte ve İslam’da cihad ve kitâl meselesinin etraflıca ele alınmasını gerektir-mektedir. Son dönemlerde mezkûr örgütlerin daha fazla yaygınlık kazanmaması için Hanefî-Mâtürîdî gelenekteki İslam anlayışından bahsedilmekte ve bu anlayışın cihadcı hareketlere bir alternatif olduğundan söz edilmektedir. Bu çalışmada İmam Mâtürîdî’nin cihad ve kitâlle ilgili âyetleri yorumlama üzerinde durulacak ve “Mâtürîdîlik Selefî karakterli örgütlerin cihadcı İslam anlayışına karşı bir alternatiftir.” şeklindeki görüş ve yaklaşımın isabetli olup olmadığına dair bir değerlendirmede bulunulacaktır. Bunun yanında İmam Mâtürîdî’nin görüşleri Şâfiî, Hanbelî ve Mâlikî gibi mezheplere mensup âlimlerin cihad ve kitâlle ilgili âyetlere dair yorumlarıyla kıyaslanacaktır. Cihad kelimesi İslamî literatürde geniş bir anlam alanına sahiptir. Buna göre cihad “gayret gös-termek, iyiliği emredip kötülükten sakındırmaya çalışmak, nefse ve dış düşmanlara karşı mücadele vermek” şeklinde tanımlanmıştır. Ne var ki İslam hukuk doktrininde kelime, “gayr-i müslimlerle yapılan savaş” anlamına indirgenmiştir. Kur’an’da cihad ile ilgili olarak gerek Mekkî gerekse Medenî sûrelerde birçok âyet mevcuttur. İslam âlimlerinin çoğunluğuna göre Mekke döneminde savaşa izin verilmemiştir. Mekke döne-minde nazil olan sûrelerde Hz. Peygamber’e ve inananlara Allah yolunda mücadele etmeleri ve bu yolda karşılaştıkları zorluklara göğüs germeleri emredilmiştir. Kâfirlere boyun eğmeden Kur’an’la onlara karşı büyük bir mücadele vermeleri gerektiği bildirilmiştir (en-Nahl 16/110 el-Furkân 25/52). Kur’an’da savaşa izin verildiğini bildiren ilk âyet (el-Hac 22/39) Medine dönemine aittir. İsim ve fiil olarak yaklaşık otuz yerde geçen cihad kelimesi, et-Tevbe 9/41, 44, 81, 86. âyetlerde “Allah yolunda çarpışmak” (kitâl) manası taşır. Böylece kelime, harb ve kitâl lafızlarına benzer bir anlam kazanmıştır. Mâtürîdî Te’vîlâtü’l-Ḳur’ân adlı eserinde cihad kelimesinin anlam alanının geniş olduğunu teslim eder bunun yanında cihadın gerçek inananları ve münafıkları ortaya çıkarma işlevinden söz eder. Ona göre, “Onları ele geçirdiğiniz yerde öldürün” (el-Bakara 2/191) mealindeki âyette geçen “haysü” kelimesi mekân ifade etmektedir. Buna göre müşrikleri haram aylar ve Mescid-i Haram hariç her yerde öldürmek gerekir. Mekânı içine alan bu genelleme zamanları da kapsamaktadır. Klasik tefsirlerde çoğu âlim tarafından benimsenen yoruma göre, “Fitne ortadan kalkıncaya kadar savaşın” (el-Bakara 2/193) mealindeki âyette geçen fitne kelimesi “küfür” anlamına gelmektedir buna göre kâfirlik savaşın temel gerekçesidir. Mâtürîdî’ye göre el-Bakara 2/193. âyet, kâfirler İslam’ı kabul edene kadar savaşmamızı emretmektedir. el-Enfâl 8/39. âyet de şirk ortadan kalkıncaya ve dinin tamamı Allah’ın oluncaya kadar müşriklerle savaşmamızı emretmektedir. et-Tevbe 9/123. âyet, düşmana yönelik cihadın ve savaşın ebedi olarak devam edeceğini haber vermektedir. el-Enfâl 8/60. âyet cihad ve kitâlin kıyamete kadar devam edeceğini bildirir. Âl-i İmrân 3/97. âyette Allah, rasulüne bütün müşrikleri öldürmesi konusunda ruhsat verir ve dahası bunu farz kılar. Bütün bu yorum ve görüşleri Mâtürîdî’nin cihad ve kitâl konusunda ılımlı bir yaklaşıma sahip olmadığını göstermektedir. Mâtürîdî’nin cihad ve kitâlle ilgili görüşleri Şâfiî ve Mâlikî âlimlerin söz konusu âyetlerle ilgili görüş ve yorumlarıyla benzerlik arz etmektedir. Ebû Bekr İbnü’l-Arabî (öl. 543/1148), Fahreddîn er-Râzî (öl. 606/1210) ve Kurtubî (öl. 671/1273) gibi Şâfiî ve Mâlikî müfessirler, el-Bakara 2/193. âyete ilişkin, “Savaşın sebebi küfür, amacı ise küfrün tamamen sona erdirilmesidir.” şeklinde görüş belirtmişlerdir. Öte yandan Mâtürîdî, “Kâfirlerle İslam’ı inkâr etmelerinden ötürü savaşmıyoruz” şeklindeki izahı ve Ehl-i kitaptan cizye alınmasını, “Kan dökülmesini önlemek ve İslam’ı daha yakından tanıma fırsatı sunmak” şeklinde izah etmektedir. Bunun yanında Mâtürîdî eserlerinde müşrik ve kâfir ayrımına önem vermiştir. Ona göre her müşrik kâfirdir, fakat her kâfir müşrik de-ğildir. Ehl-i kitap kâfirdir, ancak onlarla savaş konusunda müşrikler kadar sert bir tutum sergilen-memiştir. Gerek el-Bakara 2/191. gerekse et-Tevbe 9/5, 123. âyetleri savaş merkezli yorumlayan Mâtürîdî, diğer bazı âyetleri ise aksi yönde anlaşılabilecek izahlarla tefsir etmektedir. Mâtürîdî’ye göre kitâl/savaş, İslam’ı inkârın bir cezası olarak ortaya konulmuş değildir. Diğer taraftan, Mâtürîdî’nin el-Bakara 2/217. âyetin tefsirinde savaşın bizzat kendisinin büyük bir olay olduğu belirttiğini ve insanların savaş sebebiyle öldüğünü oysaki insanların ölmek için değil, yaşamak için yaratıldıkla-rını ifade ettiğini de belirtmek gerekir. Mâtürîdî’nin cihad ve kitâle ilişkin tüm izahları ve seyf âyetinin diğer âyetleri nesh etmediğine dair kanaati dikkate alındığında farklı bağlamlarda farklı yorumlarda bulunduğu sonucuna varılabilir. Sonuç olarak Mâtürîdî’nin kitâl ve cihad âyetleri ile ilgili değerlendirmelerinin klasik dönemdeki diğer âlimlerin görüş ve yorumlarından pek farklı olmadığını belirtmek gerekir. Mâtürîdî’nin kitâl ve cihad âyetleri ile ilgili görüşleri dikkate alındığında, Hanefî ve Mâtürîdî âlimlerin savaş konu-sunda diğer mezheplere göre daha ılımlı bir perspektife sahip olduklarını söylemek pek mümkün değildir. Bunun yanında gerek Hanefî gerekse Şâfiî, Mâlikî, Hanbelî âlimlerin savaşın temel gerek-çesini Müslümanlara karşı düşmanca tavır takınılması şeklinde açıklamak pek isabetli değildir. Diğer taraftan Mâtürîdî’nin görüşlerinin günümüzdeki IŞID, el-Kâide ve benzeri grupların işlemiş oldukları şiddet ve terör faaliyetlerini meşrulaştırdığını söylemek de mümkün değildir. Çünkü cihad ve kitâlle ilgili âyetleri nazil oldukları ortam ve bağlam eşliğinde okumak gerekir.

Anahtar Kelimeler:

I Am In The Midst Of The Covenant, and In The Midst Of The Covenant, and In The Midst Of The Covenant.
2020
Dergi:  
Eskiyeni
Yazar:  
Özet:

In today’s world al-Qaeda, ISID, en-Nusra, armed organizations, and the Qur’an’s verses about jihad and kitalla and Hz. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). This situation makes the word jihad used together with the words violence and terror, and requires that the issue of jihad and kitalah be addressed in Islam. In recent periods, the Islamic understanding in the Hanefî-Matturîdî tradition is mentioned in order for the mosque organizations not to gain more prevalence, and this understanding is said as an alternative to jihadist movements. This study will focus on the interpretation of the verses of Imam Mâtürîdî about jihad and kitâl and "Mâtürîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîd "The view and approach will be assessed whether it is appropriate. In the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). The word jihad has a broad meaning in Islamic literature. According to this, the jihad is defined as "to command the good and to try to warn against the evil, to fight against the soul and the external enemies." In the Islamic law doctrine, however, the word has been reduced to the meaning of "war against the Muslims". In the Qur’an, there are many verses in the Qur’an, and there are many verses in the Qur’an. The majority of Islamic peoples believe that war was not allowed during the time of Mekka. and the worship of the worship of the righteous. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the believers are committed to fighting in the way of Allah and to tackle the difficulties they encounter in this way. It has been that they should give a great struggle against them with the Qur’an without obedience to the unbelievers (en-Nahl 16/110; al-Furkân 25/52). The first verse in the Qur’an that states that war is permitted (El-Hac 22/39) belongs to the Medine period. The word ‘jihad’, which is named and actually about thirty places, in the verses 9/41, 44, 81, 86 means ‘conflict in the way of God’ (kital). So he gained a similar meaning to the words, harbs and kithal words. In his work, the word ‘Jihad’ gives the meaning of the word ‘Jihad’ to the extent of the meaning of the word ‘Jihad’; in addition, the word ‘Jihad’ gives the function of revealing true believers and refugees. The word “kill them where you are” (al-Bakara 2/191) means the place. Thus, the Muslims must be killed everywhere except for the months of Haram and the Mosque of Haram. This is the time in which the people will be able to enter the place. According to the interpretation adopted by the many allies in the classical interpretations, the phantom in the verse “Fight until the fite disappears” (Al-Bakara 2/193) means “Kufur”, according to which misconduct is the main reason for the war. According to Mâtürîdî al-Bakara 2/193. The Qur’an commands us to fight until the unbelievers accept Islam. It is 8/39. The Qur’an also commands us to fight with the associates until the disappearance of the association and until the whole religion is God. It is 9/123. The Qur’an says that the fight against the enemy and the war will continue forever. It is 8/60. The Qur’an says that the Qur’an and the Qur’an will continue until the Day of Resurrection. It is 3/97. In the Qur’an, Allah gives permission to the Prophet to kill all the messengers, and it makes it possible. All these comments and opinions show that Maturidi does not have a moderate approach to jihad and kitalah. In the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). Abû Bekr Ibn al-Arabi 543/1148), Fahreddîn er-Râzî (dead. 606/1210) and Kurtubî (dead. 671/1273) as the Shafiî and Mâlikî inspectors, al-Bakara 2/193. “The cause of war is the covenant, and the purpose is the complete end of the covenant.” They have expressed their views. In other words, “We do not fight with the unbelievers because they disbelieve the Islam” and the Ehl-i take it out of the book, “preventing bloodshed and offering the opportunity to know the Islam closer.” He has made the difference between the disbelievers and the disbelievers. Every one is a disbeliever, but every disbeliever is a disbeliever. The people of the Book are the unbelievers, but they have not been as hard as those who do the battle with them. Requirements for El-Bakara 2/191. If necessary, it will be 9/5, 123. The Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an. The Islamic religion is not a punishment for the disbelievers. On the other hand, the El-Bakara of Mâtürîdî 2/217. In the interpretation of the verse, it must be noted that the war itself is a great event and that the people died because of the war, and that the people were created not to die but to live. If you do not know the truth and the truth, then you will know the truth and the truth, and if you do not know the truth and the truth, then you will know the truth and the truth, and if you do not know the truth and the truth, then you will know the truth and the truth. As a result, it is necessary to note that the judgments of Maturidi regarding the kital and jihad verses are not very different from the opinions and interpretations of the other worlds in the classical period. When it takes into account the opinions of Maturidi about the kital and jihad verses, it is not possible to say that the Hanefi and Maturidi allies have a more moderate perspective than the other disciples on the subject of war. Therefore, it is not necessary to explain the reason for the war against the Muslims in the form of hostile attitude against the Muslims. On the other hand, it is not possible to say that the opinions of Maturidi are legitimate by the current ISIS, al-Qaeda and other groups of violence and terrorism that they have committed. The Qur’an and the Qur’an are the words of the Qur’an and the Qur’an and the Qur’an are the words of the Qur’an and the Qur’an.

Anahtar Kelimeler:

Interpretation Of The Verses On Jihād and Qitāl In Taʼwīlāt Al-qurʼān Of Imam Al-māturīdī
2020
Dergi:  
Eskiyeni
Yazar:  
Özet:

In today’s world, armed organizations such as al-Qaeda, ISIS and al-Nusra try to legitimize their actions by refering to the Qur’anic verses about jihād and qitāl (fight) and some of the hadiths of the Prophet. This leads the concept of jihād to be associated with violence and terrorism. So there is a need to consider the issue of jihād in detail. Recently references have been made to the Islamic view in the Ḥanafī-Māturīdī tradition in order to prevent the aforementioned organizations from becoming more widespread. This view of Islam is said to be an alternative to the jihadist move-ments. In this study, Imam Māturīdī’s commentary on the verses related to jihād and qitāl will be exami-ned and the accuracy of the opinion that “Māturīdiyya is an alternative to the jihadist views of Salafī organizations” will be assessed. Also Imam Māturīdī’s views will be compared with Shāfi‘ī, Hanbalī and Mālikī scholars’ interpretation of the verses related to jihād and qitāl. The word jihād has a broad meaning in the Islamic literature. In this sense, jihād is defined as “showing effort, commanding good and forbidding evil, fighting against the inner self and external enemies.” However, in the Islamic legal doctrine, the word is limited to the meaning of “war against the non-muslims.” There are many verses about jihād in the Qur’ān both in the Makkī and in the Madanī surahs. According to the majority of Islamic scholars, Muslims had not been allowed to go into war during the Meccan period. The Prophet and the believers were ordered to fight in the way of Allah and to endure the difficulties they faced on this way. They are told to disobey the disbelie-vers and fight against them using the Qur’ān (al-Nahl 16/110; al-Furqān 25/52). The first Qur’anic verse (al-Hajj 22/39) declares that war is permissible was revealed in the Madinan period. The word jihād, which is found in about thirty verses as either a noun or a verb, conveys the meaning of “fight in the way of Allah” (qitāl) in verses al-Tawbah 9/41, 44, 81, 86. Thus, the word gained a similar meaning to warfare and qitāl. Māturīdī, in his work entitled Taʼwīlāt al-Qurʼān, acknowledge that the word jihād has a broad meaning and mentions that jihād has the function of seperating true believers from hypocrites. According to him, the word “haythu” in the following verse means space/place: “Kill them where-ver you overtake.” (al-Baqarah 2/191). Accordingly, polytheists must be killed everywhere except in sacred (haram) months and in the Masjid al-Haram. This generalization of the space also inclu-des time. According to most scholars in classical tafsir, the word “fitnah” in the verse, “Fight them until there is no fitna” (al-Baqarah 2/193) has the meaning of disbelief (kufr). Therefore disbelieverness is the main rationale for war. Māturīdī thinks that the verse al-Baqarah 2/193 commands us to fight against disbelievers until they accept Islam. The verse al-Anfāl 8/39 also tells us to fight the polytheists until polytheism cease and the religion, all of it, is for Allah. al-Tawbah 9/123 informs us that jihād and war against the enemy will continue forever. al-Anfāl 8/60 states that jihād and qitāl will continue until the Day of Judgment. In the verse Ali Imrān 3/97, Allah gives his messenger permission to kill all the disbelievers, and moreover imposes it as a religious duty (fard). These views and interpretations of Māturīdī indicate that he does not have a moderate approach to jihād and qitāl. Māturīdī’s views on jihād and qitāl are similar to those of Shāfi‘ī and Mālikī scholars. Shāfi‘ī and Mālikī scholars, such as Abū Bakr Ibn al-‘Arabī (d. 543/1148), Fakhr al-Dīn al-Rāzī (d. 606/1210) and al-Qurṭūbī (d. 671/1273) comment on al-Baqarah 2/193 and state that “the reason for war is disbelief and the goal is to end it completely.” Nevertheless, Māturīdī says that “We do not fight against disbelievers because they deny Islam” and explains the reason for levying jizya on the People of the Book is “to prevent bloodshed and provide them with an opportunity to know Islam better.” Moreover, Māturīdī in his works place emphasis to the distinction between polytheist and disbeliever. According to him, every polytheist is a disbeliever, but not every disbeliever is a polytheist. The People of the Book are disbelievers, but fighting them is not emphasized as firmly as fighting the polytheists. Māturīdī, who interpret the verses al-Baqarah 2/191, al-Tawbah 9/5 and 123 as referring to war, comments on some other verses in another way. According to Māturīdī, qitāl/war is not presen-ted as a punishment for denial of Islam. Māturīdī in his interpretation of the verse al-Baqarah 2/217 states that the war itself is a great concern and people die because of war. However, he says, people are created not to die, but to live. Considering all the explanations of Māturīdī regarding jihād and qitāl, and his opinion that the sword verse (al-Tawbah 9/5) does not abrogate other verses, it can be concluded that he has different opinions in different contexts. In conclusion, it should be noted that Māturīdī’s views on the verses of jihād and qitāl don’t significantly differentiate from the views and comments of other scholars in the classical period. Given his views regarding these verses, it is not possible to say that Ḥanafī and Māturīdī scholars have a more moderate perspective on war than other sects. Furthermore, it is not right to say that the main reason for war according to Ḥanafī, Shāfi‘ī, Hanbalī and Mālikī scholars is the hostility towards Muslims. Nevertheless, it is not possible either to say that Māturīdī’s views legitimize the violence and terrorist activities committed by today’s ISIS, al-Qaeda and similar groups, for the reason that jihād and qitāl must be read in the context of revelation.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Eskiyeni

Alan :   İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 958
Atıf : 1.216
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini