Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 58
 İndirme 17
İslâm Ceza Muhakemesinde Baskı ve Şiddet Yoluyla Elde Edilen İtirafın İspat Değeri
2021
Dergi:  
Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Yazar:  
Özet:

Ceza muhakemesinde temel amaç, hukuka aykırı bir fiilin failinin ortaya çıkarılmasıdır. Diğer bir ifadeyle ceza muhakemesinin amacı deliller vasıtasıyla gerçeğe ulaşmaktır. Ancak İslâm ceza muhakemesinde maddi gerçeği araştırma ve ortaya çıkarma mutlak bir amaç değildir. Özellikle kamu haklarını ihlal eden suçların ifşa edilmesi pek istenmez. Ayrıca sanığa ceza verilebilmesi için suçun şüpheden uzak bir şekilde ispat edilmesi gerekir. Temel ispat vasıtalarından biri olan itiraf, kişinin işlemiş olduğu suçu haber vermesi ya da kendisine yöneltilen suçlamayı kabul etmesi demektir. Herhangi bir baskı ve zorlama olmaksızın elde edilen itiraf, ispat vasıtaları arasında ilk sırada yer alır. İsnat edilen suçu itiraf ettirmek ya da maddi delillere ulaşmak maksadıyla sanığa baskı ve şiddet uygulamanın hükmü ve bu şekilde elde edilen itirafın ispat değeri ise fakihler arasında tartışma konusudur. Fakihlerin çoğunluğuna göre daha önce suça karışmamış ve toplumda iyi haliyle bilinen sanığa baskı ve şiddet uygulanması caiz görülmediği gibi bu şekilde elde edilen itiraf da muhakemede delil olarak kullanılamaz. Sanığın adam öldürme, hırsızlık, gasp vb. suçlardan sabıkalı olması ve itham edilen suçu işlemiş olabileceğine dair kuvvetli karinelerin mevcudiyeti durumunda ise bazı fakihler, sanığın baskı ve şiddet yoluyla itirafa zorlanmasını caiz kabul etmişlerdir. Nitekim hırsızlıkla tanınmış bir kimsenin yine aynı suçu işlediği yönünde güçlü karineler bulunmakla birlikte sanığın suçlamayı kabul etmediği durumlarda ikrarda bulunması için hapis ya da baskı araçlarının kullanılabileceği ifade edilmektedir. Bu kanaatte olanların temel gerekçeleri, sanıkların baskı ve şiddet olmaksızın suçu kabullenmemeleridir. Gazzâlî’nin de içinde bulunduğu birtakım fakihler ise daha önce suça karışmış kimselerin önyargıyla suçlu kabul edilip itirafa zorlanmasına karşı çıkmışlardır. Bunlara göre sanığın isnat edilen suçu işleme ihtimali olduğu gibi suçsuz olma ihtimali de vardır. Suçsuz birinin baskı ve şiddete maruz bırakılması yerine suçlunun şiddet görmemesi tercih edilmelidir. İnsanlara haksız yere eziyet edilmesini yasaklayan ayetlerin yanında İslâm’ın insana vermiş olduğu değer bunu gerektirmektedir. Diğer taraftan suç objektif delillerle ispat edilmedikçe, devlet başkanı da olsa, şüphe sebebiyle kimsenin cezalandırma yetkisi olmadığını ifade eden rivayetler bulunmaktadır. İslâm ceza muhakemesinde şahitlik ve ikrar gibi ispat vasıtalarının yanında maddi deliller de kullanılmaktadır. Çalınan malın sanığın yanında ya da evinde bulunması hırsızlık suçunun ispatında; cinayet silahı ise kısas davalarında maddi delil olarak kullanılmaya müsaittir. Fakihlerin genel kanaati, sanığa baskı ve şiddet uygulayarak maddi delil elde etme çabasının caiz olmadığı yönündedir. Bununla birlikte özellikle hırsızlık suçlarında çalınan malın yerini ve varsa suç ortaklarını öğrenmek maksadıyla sanığa baskı yapılabileceğini kabul eden fakihler bulunmaktadır. Baskı ve şiddet sonucu sanık, suçunu itiraf edip çaldığı malı ortaya çıkarırsa suçun aslî cezası uygulanacaktır. Ancak bu ceza baskıyla elde edilen itirafa dayanmayıp, hırsızlığı ortaya koyan maddi delile dayanmaktadır. Osmanlı kanunnamelerinde de benzer anlayışa rastlamak mümkündür. Bazı fakihlerin ve Osmanlı kanunnamelerinin açmış olduğu bu aralık, sonraki dönemlerde genişlemiş ve kimi zaman ilgili konuda sabıkası olmayan kişiler de haksız yere baskı ve işkenceye maruz kalmışlardır. 19. yüzyıldan itibaren ise çeşitli belgelerde işkenceye müsamaha edilmeyeceği hükme bağlanmış, baskı ve şiddet sonucu elde edilmiş itiraflar mahkeme tarafından geçersiz sayılarak suçun tespitinin ve suçluların cezalandırılmasının yasal bir zemine oturtulması anlayışı benimsenmiştir.

Anahtar Kelimeler:

The Value Of The Confession Obtained By Pressure and Violence In The Islamic Criminal Proceedings
2021
Yazar:  
Özet:

The main purpose of the criminal trial is to reveal the fault of a lawless fact. In other words, the purpose of the punishment trial is to reach the truth through evidence. But investigating and revealing the material truth in the Islamic criminal trial is not an absolute purpose. It is unlikely to be revealed crimes that violate public rights. In addition, the accused must be proven far from suspicion in order to be punished. Confession, which is one of the basic means of proof, means that the person is informed of the crime he has committed or accepts the accusation against him. Recognition obtained without any pressure and compulsion is ranked first among the means of proof. The judgment of the application of pressure and violence to the accused in order to confess the convicted crime or to obtain material evidence and the proof value of the confession obtained in this way is the subject of discussion among the poor. According to the majority of the poor, the confession obtained in this way is not used as evidence in the judgment, as it has not been seen as a prejudice and violence to the accused who is well known in society. The accused is killed, theft, theft, and so on. In the event of the presence of strong charges that they are suspicious of the crimes and that the accused may have committed the crime, some poor have accepted that the accused is forced to confess through pressure and violence. In fact, it is stated that a person known for theft has a strong curriculum in the direction of committing the same crime, while the accused cannot accept the accusation, it is possible to use prison or pressure tools to confess that he is not accused. The main reason for what is happening in this case is that the accused does not accept the guilt without pressure and violence. A number of faces in which Gazzali was also included opposed to the prejudice of those who were involved in the crime and forced to confess. There is a possibility that the accused may be innocent, as well as the possibility that the offence is committed. It should be preferred that the criminal does not see violence instead of being subjected to pressure and violence. The Qur’an says that the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an. On the other hand, unless the crime is proven by objective evidence, there are rivers that say that even the president of the state, no one has the power to punish for suspicion. In the Islamic trial, proofs and proofs are used as well as material evidence. The property stolen is in the presence of the accused or in his home in the proof of the crime of theft; the murder weapon is available to be used as material proof in short cases. The general claims of the poor are that the attempt to obtain material evidence by exercising pressure and violence on the accused is not appropriate. However, there are faces who accept that the accused may be pressed in order to find out the place of the property stolen in the crimes of theft and if there is, the criminal partners. As a result of the pressure and violence, the accused acknowledges his crime and reveals the property he has stolen, the original punishment of the crime will be applied. However, this punishment is not based on the confession obtained by the pressure, and is based on the material evidence that reveals theft. It is possible to find similar understanding in the Ottoman laws. This scope, which was opened by some fakihs and the Ottoman laws, extended in the subsequent periods and sometimes those who have not been patient about the matter have also been misleading and tortured. 19th. Since the century, the confessions obtained as a result of pressure and violence, which have been ruled that torture will not be forgiven in various documents, have been adopted by the court as invalid and the concept of placing the detection of the crime and the punishment of criminals on a legal ground.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 428
Atıf : 726
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini