Bu çalışmada Sokrates’in yurttaş kavramını, kendisine kadar gelmiş kavrayışlardan farklı bir biçimde, yeniden anlamlandırması incelenir. Sokrates, Yunan demokrasi geleneğinin en önemli krizlerinden biri olan Peloponez Savaşı sürecinde Atinalılara yönelik eleştirileriyle felsefesini yapılandırmıştır. Atinalılar yüzyıllar boyunca oluşmuş kültür ve geleneklerine dayanarak yaşamlarını sürdürdükleri halde, Sokrates yaşamın ve değerlerin sürekli sorgulanması gerektiğini düşünür. Sokrates Atinalıların ihtiraslarının esiri olma eğilimine kapıldıklarını düşündüğünden, akılın ve doğruluğun yönlendiriciliğinde kararlar almalarını sağlayacak bir felsefe geliştirmeye çalışır. Sokrates insanın bilerek kötü davranışlar gerçekleştirmeyeceğine inanır. Ona göre eğitim sayesinde herkes en doğru davranışı sergileyecek kadar gelişebilir. Dolayısıyla iyi bir polisin, öncelikle, yurttaşlarına iyi bir eğitim sağlaması gerekir. Sokrates iyi bir polisin nasıl olması ve yurttaşlarına hangi eğitimi sağlaması gerektiğine dair düşüncelerini Atina’nın yaşadığı sosyal, ekonomik ve politik krizleri değerlendirerek geliştirir. Bu sayede Sokrates yeni bir yurttaş kavrayışı geliştirme olanağı edinir. Sokrates için polis ile yurttaş birbirlerine aittirler. İyi bir kentin teşekkül edebilmesi için yurttaşların ve polisin aklı ve doğruluğu kendilerine rehber edinmeleri gerekir. Sorgulanmamış bilgilere, geleneğe ve inanışlara dayanarak yaşamın sürdürülmeye çalışıldığı koşullarda akıl ve doğruluk rehberlik yapamaz. Aklın ve doğruluğun rehberliğine güvenen bir yurttaş, kentinde kişisel başarılar elde etmek peşinde koşmamalı, fakat kentindeki her şeyin daha iyi ve doğru nitelikler edinmesi için çabalamalıdır. Bunun için bir yurttaş, kendisinden başlayarak her şeyi sorgulamalı ve doğru düşünme yöntemiyle var olan her şeyin olması gerektiği gibi olması için çaba sarf etmelidir.
In this study, it is studied how Socrates re-understood the concept of citizen, in a different way than the concepts he had reached. Socrates structured his philosophy with his criticism of the Athens during the Peloponese War, one of the most important crises of the Greek democracy tradition. While the Athenians continued their lives on the basis of their centuries-formed culture and traditions, Socrates believed that life and values should be constantly questioned. Since Sokrates believes that the Athenians are inclined to be prisoners, he tries to develop a philosophy that will enable them to make decisions in the guidance of reason and truth. Sokrates believes that man will consciously not carry out bad behaviors. According to him, thanks to education, everyone can develop enough to show the right behavior. Therefore, a good police, first of all, needs to provide a good education to its citizens. Socrates develops his ideas about how to be a good police and what education it should provide to its citizens by evaluating the social, economic and political crises that Athens is experiencing. Thus Sokrates gets the opportunity to develop a new citizen concept. For Sokrates, police and citizens belong to each other. In order to build a good city, citizens and police need to get the wisdom and accuracy of their guidance. Based on uninterrogated information, traditions and beliefs, mind and truth cannot guide the conditions in which life is trying to be sustained. A citizen who rely on the guidance of wisdom and righteousness should not seek to
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|