Gelenek kavramı, bir toplumun değerler sisteminden davranış biçimlerine, topluluk ilişkilerinden örf ve adetlere, düşünce yapısından alışkanlıklara kadar oldukça geniş bir kapsama alanına sahiptir. Kuşaktan kuşağa aktarıldığı için maddi ve manevi bir birikimi ifade eden geleneğin kendini koruma refleksi ile yenilik ve değişim olgusu arasındaki çatışma hali, insanlık tarihi ile koşuttur. Değişim isteğine karşılık geleneğin devamlılığını sürdürme yönünde ortaya koyduğu iradenin pek çok alanda olduğu gibi şiirde de yansımaları olmuştur. Edebiyatımızda yenileşme hareketinin yoğun olarak görüldüğü Tanzimat devriyle birlikte gelenekten uzaklaşma eğilimlerinin başladığı söylenebilir. Ancak Cumhuriyet Dönemi’nden itibaren hatırı sayılır bir kadro yıllarca bir kenara itilen, aşağılanan ve hatta yok sayılan geleneği yeniden odağa alır. Bu şairlerden biri de Türk şiirinin başlangıcından günümüze ayrılmaz bir bütün olduğunu düşünen Haydar Ergülen’dir. Ergülen geçmişle bağını koparmış bir şair ya da şiirin kalıcı olamayacağına inanır. Bu nedenle yazdığı şiirlerde Halk ve Divan edebiyatı geleneğinin şekil, ahenk ve söyleyiş özelliklerine sıklıkla yer vermiş; şiirine geçmiş ile gelecek arasında bir köprü kurma işlevi yüklemiştir. Ancak Ergülen’in şiirlerinde kendine yer bulan bu özelliklerin varlığı geçmişi taklit etmekten ziyade geleneksel olanı günümüze uyarlama, yeniden yorumlama ve modern bir terkibe ulaşmaya yöneliktir. Bu çalışmada Haydar Ergülen’in bütün şiirleri gelenek, geleneksel unsurlar ve bu unsurlara ne ölçüde yer verildiğinin tespit edilmesi amacıyla incelenmiştir. Bu nedenle öncelikle gelenek olgusunun kavramsal çerçevesi genel hatlarıyla çizilmiş daha sonra Ergülen’in gelenek konusundaki düşüncelerine yer verilmiştir. Çalışmanın asıl bölümünü teşkil eden kısımda ise Ergülen’in şiirleri ‘Geleneksel Muhteva Unsurları, Zevk ve İmge Dünyası’ ve ‘Geleneksel Şekil ve Ahenk Unsurları’ olmak üzere iki başlıkta değerlendirilmiştir.
The concept of tradition has a very wide range of coverage from a society’s system of values to behavior, from community relationships to patterns, from thought structure to habits. The conflict between the reflection of self-protection of the tradition, which represents a material and spiritual accumulation because it is translated from generation to generation, and the phenomenon of innovation and change, runs with human history. The desire to change in response to the continuity of the tradition has been reflected in poetry, as in many areas. In our literature, we can say that with the Tanzimat era, where the renewal movement is widely seen, the tendencies to deviate from the tradition have begun. But since the Republic Period, a recorded number of staff re-focuses the tradition that has been pushed away, humiliated and even counted out for years. One of these poets is Haydar Ergülen, who believes that it is an inseparable whole from the beginning of Turkish poetry to the present day. He believes that a poet or poet who has broken his relationship with the past will not be permanent. Therefore, in his poems, People and Divan literature has frequently included the shape, harmony and speech characteristics of the tradition; his poem has been charged with the function of building a bridge between the past and the future. But the existence of these characteristics in Ergülen’s poems is aimed at adapting, reinterpreting and achieving a modern retreat to what is traditional, rather than imitating the past. In this study, all the poems of Haydar Ergülen were studied in order to identify the tradition, traditional elements and the extent to which these elements are placed. Therefore, first the conceptual framework of the fact of tradition was drawn with the general lines and then the ideas of Ergülen on the subject of tradition were placed. In the part that forms the original part of the study, Ergülen’s poems have been evaluated in two titles, “Traditional Requirements, Pleasure and Image World” and “Traditional Shapes and Reflections”.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|