Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 81
 İndirme 33
Resimde Peyzaj ve Matrakçı Nasuh’un Peyzaj Anlayışı
2019
Dergi:  
Asos Journal
Yazar:  
Özet:

Peyzaj, resim sanatı içinde vazgeçilmez bir konudur ve tarih boyunca bütün sanatçılar tarafından uygulanmıştır. Doğa, sanatçıya her zaman bir esin kaynağı olmuş, yeryüzü, deniz ve gökyüzü sanatçıyı etkilemiş ve sanatçılar doğa imgelerini taklit ederek gördüklerini yansıtmaya çalışmışlardır. Matrakçı Nasuh da 16. yüzyıl klasik Osmanlı minyatür sanatçıları arasında insansız doğa ve kent görünümlerini konu alan minyatürleriyle kendine farklı bir yer oluşturmuş, hatta bu konusu doğa olan minyatürleriyle döneminde yeni bir tür yaratmış da denilebilir. Resmin istenen uyum ve düzen içinde, biçimlerin birbirleriyle olan oranları ve yüzeydeki yerleşimleri önemlidir ve bu kaygı da kompozisyon sorununu doğurur. Bütün resim konularında olduğu gibi Peyzaj konulu resimlerde de sanatçı düzen konusunda çalışmasının bütünlüğünü oluşturma isteği duyar. Bu bütünlüğü oluşturma işine de kompozisyon denilmektedir. Bu çalışmada amaç resim sanatında kompozisyon koşullarını irdelemek, resim sanatında peyzajın önemine değinmek. Bu amaçla Matrakçı Nasuh’un üç eserinden (Beyan-ı Menazi-i Sefer-i Irakey, Süleymanname- Tarih-i Feth-i Şiklos ve Estürgon ve Üstunbelgrad, Tarih-i Sultan Bayezid) biri olan ve 1537 yılında Kanuni Süleyman’ın İran-Irak seferini konu alan Beyan-ı Menazi-i Sefer-i Irakey isimli en önemli eserinden seçilen altı peyzaj minyatürünün, kompozisyon yapısına değinilerek altın oran ve üçler kuralına göre incelenmiştir. Ayrıca Gestalt Kuramının 1.Şekil-Zemin İlişkisi, 2.Yakınlık, 3.Süreklilik-Devamlılık, 4.Benzerlik ve 5. Tamamlama gibi beş ana başlığına göre inceleyerek sanatçının düzen anlayışı ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu çalışmanın sonucunda incelenen minyatürlerde Matrakçı Nasuh’un çoğunlukla kapalı kompozisyonu kullandığı, ölçülerde ve iç bölüntülerinde ise altın oran ve üçler kuralını da kullandığı gözlenmiştir. Ayrıca incelenen minyatürlerde sanatçının Gestalt Kuramının temel ilkelerini kullanarak eserlerindeki algılamayı bütünlük içinde gerçekleştirdiği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler:

Peyzaj and Matracci's Peyzaj Understanding
2019
Dergi:  
Asos Journal
Yazar:  
Özet:

Landscape is an indispensable subject in the painting art and has been applied by all the artists throughout history. Nature has always been an inspiration for the artist, the earth, the sea and the sky have influenced the artist, and the artists have tried to reflect what they see by imitating the images of nature. Matrakçı Nasuh also created a different place among the 16th century classical Ottoman miniature artists with its miniatures on the subject of the unhuman nature and city appearances, and it can also be said to have created a new species in the period with its miniatures on the subject of nature. In the desired harmony and order of the picture, the proportions of the forms to each other and the settlements on the surface are important, and this concern also causes the problem of composition. As with all the painting subjects, the landscape subjects also want to create the integrity of the work of the artist on the order. This work is also called composition. The aim of this study is to evaluate the composition conditions in painting art, to emphasize the importance of landscape in painting art. For this purpose, one of the three works of the Matracci Nasuh (Bean-i Menazi-i Sefer-i Irakey, Suleymanname-i History-i Feth-i Shiklos and Esturgon and Üstunbelgrad, History-i Sultan Bayezid) and in 1537 the Law-i Suleyman's Iran-Irak flight was chosen from the most important work named Menazi-i Sefer-i Irakey, the six landscape miniature, referring to the composition structure, was studied according to the rule of gold and three. Also the Gestalt Theory of the 1st Shape-Land Relationship, 2nd Close, 3. Continuity-Continuity, 4 and 5. According to the five main titles of the completion, the artist’s understanding of the order was tried to be revealed. In the minyatures studied by this study, it was observed that the Matracist Nasuh used mostly the closed composition, and in its dimensions and internal divisions the rule of gold and the rule of trials. It is also seen that in the studied miniatures the artist realizes the perception in his works in integrity using the basic principles of the Gestalt Theory.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler












Asos Journal

Alan :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 5.085
Atıf : 9.540
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini