Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 2
 Görüntüleme 108
 İndirme 53
Soğuk Savaş Sonrası Dönemde Orta Asya’da Dini Radikalizmin Nedenleri Üzerine
2019
Dergi:  
Turkish Studies
Yazar:  
Özet:

Radikalizm genel olarak; toplumsal, siyasal ve ekonomik alanlarda ortak kabul görmüş normların en az bir alanına muhalif olan ve alternatif oluşturan, az ya da çok tutarlı bir düşünce sistemi ve gelecek tahayyülünün benimsenmesini ve bunun hayata geçirilmesi için yöntem olarak güç kullanımı ve/veya şiddetin seçilmesini ifade etmektedir. Bu çerçeveden hareketle dini radikalizm; bir inanç sistemini siyasal argümanlar yoluyla sistem eleştirisi durumuna getiren ve mevcut olanda inanç esaslı bir değişim yaratmayı planlayan, inanç sistemi önersin ya da önermesin yöntem olarak güç ve/veya şiddete başvuran ve bunu dini argümanlarla meşrulaştıran radikalizm türüdür. 1917 Bolşevik Devrimiyle başlayan ve 1991’ de son bulan SSCB döneminde totaliter bir yönetim altında yaşamış olan Orta Asya halkları sosyal hayatta ve kamusal alanda ikinci sınıf vatandaş muamelesi görmüş, kültürel açıdan baskı altında tutulmuşlardır. Sistemin ideolojisini hakim kılmak için var olan inanç sistemlerinin etkisi azaltılmak istenmiş, oluşturulmaya çalışılan bu yeni sistemden en fazla zararı Orta Asya Müslümanları görmüşlerdir. 1947 yılında başlayan soğuk savaş dönemi boyunca ise İslam, Orta Asya’da iki ana politika için araçsallaştırılmıştır. SSCB açısından rejimin bekası için önce baskılanmış ardından yine rejimin bekası için desteklenmiştir. SSCB ve komünizm karşısında, ekonomik anlamda kapitalist siyasal anlamda liberal ABD ve etrafında toplanan Batı bloğu açısından ise İslam, Müslümanları Sovyet rejimine karşı harekete geçirmek için itici güç olarak kullanılmak istenmiştir. Soğuk savaş süresince İslam’ın çift taraflı kullanımı, Soğuk Savaş döneminin sonlanmaya başlaması ile birlikte; Orta Asya halklarının kimlik tasarımının ana belirleyicilerinden biri durumuna gelmiştir. Bir başka ifadeyle, Sovyet dönemi boyunca baskılanmış olan İslam, Sovyet sonrası dönemde Orta Asyalı bireylerinin inanç ve kültüre ilişkin farklılıklarını tanımlamak üzere devreye girmiştir. Ne var ki; Sovyet dönemi boyunca dinin eğitimden ibadete her boyutta yasaklanmış ve hatta sınırlandırılmış olması, toplumsal düzeyde derinleşmesini engellediğinden bu yeni kimlik tasarımı, çoğunlukla yerel dini liderler eliyle aktarılan sınırlı ve yorumsal dini bilgiler kanalıyla biçimlenmiştir. Temel dini bilgilerin aktarım ve dolaşımındaki bu bozukluk, radikal dini grupların bölgede kök salmasını kolaylaştırmıştır. Dini radikalizmin bölgede varoluşunda; siyasi nedenler, bireysel durum, dini politik hedefler, toplumsal nedenler ve felsefi nedenler önemlidir.Orta Asya’daki dini radikalizmin varlığında tüm bu nedenler etkili olmakla birlikte bölgenin özel koşulları da bulunmaktadır. Bu koşullar nüfusun yapısı ve her ülkenin az da olsa farklılık gösteren tarihsel koşullarıdır. Orta Asya ülkeleri içerisinde radikal dini grupların en az etkili oldukları ülke Kazakistan’dır. Bu durumun iki nedeni bulunmaktadır. Birincisi Kazakistan’ın kişi başına düşen milli gelir oranının diğer ülkelere oranla hayli yüksek olması, diğeri ise Kazakistan nüfusunun homojen olmayışı olarak gösterilebilir. Radikal unsurların Özbekistan’da Tacikistan ve Kırgızistan’dan daha fazla varlık gösterebilmeleri, radikal unsurların fazlalığının sadece ekonomik geri kalmışlıkla açıklanamayacağını göstermektedir. Temel amacı Orta Asya ülkelerindeki dini radikalizmin temel nedenlerinin ele alınması olan bu çalışmada; Orta Asya’da İslam ele alınmış, dini radikalizm açıklanmış ve bölgedeki dini radikalizmin nedenleri üzerinde durulmuştur.Araştırmada tarihsel ve betimsel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Kitap, makale, internet kaynakları, dergi vb. yazılı kaynaklar ile araştırmacıların gözlemlerinden yararlanılmış olup; bilgi işleme aracı olarak sosyal bilimlerde kullanılan nitel ve nicel bilgi işleme yöntemi esas alınmıştır.

Anahtar Kelimeler:

Soguk Savas Sonrasi Donemde Orta Asya’da Di̇ni̇ Radi̇kali̇zmi̇n Nedenleri̇ Uzeri̇ne
2019
Dergi:  
Turkish Studies
Yazar:  
Özet:

Radicalism in general means the use and/or the choice of force as a method for adoption and implementation of a less or more consistent system of thought, which is opposed to at least one field of commonly accepted norms in social, political and economic spheres and is an alternative. Religious radicalism is a kind of radicalism that puts a system of beliefs into a system of criticism through political arguments and plays to create a change based on beliefs in the current situation, calls for power and/or violence as a method of proposing or not proposing a system of beliefs and legalizes it with religious arguments. The people of Central Asia, who began with the 1917 Bolshevik Revolution and lived under a totalitarian rule during the 1991 Soviet period, were treated as second-class citizens in social life and in the public sphere, and were under cultural pressure. In order to dominate the ideology of the system, the influence of existing religious systems was sought to be reduced, the greatest damage from this new system that was sought to be created was seen by the Muslims of Central Asia. During the Cold War period, which began in 1947, Islam was instrumentalized for two main policies in Central Asia. From the USSR point of view, it was first repressed for the regime's backdrop and then again supported for the regime's backdrop. In the face of the Soviet Union and communism, in the economic sense of the capitalist, in the political sense of the liberal United States and in the western block gathered around it, Islam was intended to be used as a driving force to move Muslims against the Soviet regime. During the Cold War, the dual use of Islam, along with the end of the Cold War, became one of the main determinants of the design of identity of the people of Central Asia. In other words, the Islam, which was repressed throughout the Soviet period, entered into action in the post-Soviet period to identify the differences in beliefs and cultures of the Central Asian individuals. Nevertheless, since religion was banned and even restricted in all dimensions from education to worship throughout the Soviet era, this new design of identity was formed by a limited and interpretative religious information channel, mostly by the hands of local religious leaders. This disturbance in the transmission and circulation of basic religious information has facilitated the root of radical religious groups in the region. In the existence of religious radicalism in the region; political causes, individual status, religious political objectives, social causes and philosophical causes are important.In the existence of religious radicalism in Central Asia, all these causes are effective, but there are also special conditions in the region. These conditions are the structure of the population and the historical conditions of each country which differ a little or less. Kazakhstan is the country with the least influential radical religious groups among the countries of Central Asia. There are two reasons for this situation. First, Kazakhstan’s national income per capita is much higher than other countries, and the second can be shown as the homogeneity of Kazakhstan’s population. The fact that radical elements may exist more in Uzbekistan than in Tajikistan and Kyrgyzstan shows that the excess of radical elements cannot be explained only by economic retardation. The main objective of this study is to address the main causes of religious radicalism in the countries of Central Asia; Islam in Central Asia has been discussed, religious radicalism has been explained and the causes of religious radicalism in the region have been focused. Historical and imaginary research methods have been used. Books, articles, internet sources, magazines, etc. Written sources and the observations of researchers have been exploited; the quality and quantitative method of information processing used in social sciences as a means of information processing is based.

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler


Turkish Studies

Alan :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 11.913
Atıf : 45.004
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini