Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 6
 Görüntüleme 169
 İndirme 78
Ekolojik Kuram Bağlamında Dinî Gelişim Psikolojisi
2018
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Çok boyutlu bir varlık olan insanın gelişiminde kalıtım ve çevrenin etkisi uzun yıllar tartışılmıştır. Bu tartışmalardan insanın dinî gelişimi ile ilgili çalışmalar da etkilenmiştir. Bu bağlamda dinî gelişimin doğasını daha iyi anlayabilmek için konu ile ilgili davranışsal, bilişsel ya da evre teorileri gibi birtakım teoriler ortaya çıkmıştır.  Söz konusu teoriler bir bakıma dinî gelişimle ilgili çalışmaların yönünü de belirlemiştir. Ancak bu kuramların birçoğu dinî gelişimini bir bütün olarak ele almamıştır. Bu ise dinî gelişiminin anlaşılmasını kısıtlamıştır. Bu nedenle bu makalenin iki temel amacı vardır. Birincisi, insanın gelişimini yaşadığı çevre ve olaylarla bir bütün olarak ele alan Bronfenbrenner’in önermiş olduğu bir insanî gelişim modeli olan ekolojik kuramı ülkemiz din psikolojisi literatürüne kazandırmaktır. İkinci amaç ise, söz konusu kuramdan yararlanılarak dinî gelişimin psikolojik temellerinin daha iyi anlaşılmasına katkı sunmaktır. Nitel araştırma yönteminin kullanılmış olduğu bu makalede, konu ile ilgili olarak bazı nicel çalışma verilerinden de yararlanılmıştır. Makalede ekolojik kuramı oluşturan mikrosistem, mezosistem, ekosistem, makrosistemve kronosistemin her birinin dinî gelişime etkisi ana hatlarıyla ele alınmıştır. Dinî gelişim olgusuna ekolojik kurambağlamında yaklaşmanın faydalı olabileceği sonucuna varılmış olan makalede konu ile ilgili araştırma yapacaklara yönelik birtakım önerilerde de bulunulmuştur. Özet: İnsanoğlu varoluşsal olarak gelişime açık bir varlıktır. İnsanın gelişime açıklığı bazı istisnalar dışında bir tercih değil, zorunluluktur. Bu nedenle her birey, iradî olarak varoluşunu sonlandırmadıkça fizyolojik, psikolojik ve sosyolojik koşulların iç içe geçmiş olduğu bir gelişim sürecini tecrübe etmek durumundadır. Bunun farkında olan psikologlar, gelişim olgusuna ayrı bir önem atfetmişlerdir. “İnsan gelişiminde kalıtım mı, yoksa çevre mi daha etkilidir?” sorusu psikologların gelişime atfetmiş oldukları önemin bir sonucudur. Esasen insan gelişimi ile ilgili olan bu tartışmaların kökleri modern psikolojinin kuruluşundan önceye dayanır. Örneğin XVIII. yüzyılınönemli filozoflarından Locke, XVII. yüzyıl düşünürlerinden Descartes’ın insanın dünyaya her türlü bilgi ve yetenekle donatılmış olarak geldiği şeklindeki düşüncesini reddetmiştir. Descartes’ın aksine Locke, insanın tüm bilgilerinin kaynağının tecrübe olduğunu savunmuştur. Yeni doğan bebeğin zihninin “boş bir kâğıt=tabula rasa” olduğunu ifade eden Locke’e göre sadece normal bilgilerin değil, Tanrı tasavvurunun kaynağını da tecrübe oluşturur.  İnsanî gelişimle ilgili bu bakış açısı, doğal olarak dinî gelişim problemini de etkilemiştir. Örneğin Jung, dinî inancın temelini kolektif bilinçdışında arayarak, dinî inancın bir anlamda kalıtsal temellerine atıfta bulunmuştur. Öte yandan Pratt, dinî gelişim problemine tecrübecilik temelinde yaklaşmıştır.  Genel itibariyle daha çok tecrübî zemin üzerinde yürütülen dinî gelişim çalışmaları, birtakım teorik yaklaşımları da beraberinde getirmiştir. Örneğin Goldman, dinî gelişimin çocukluktan ergenliğe doğru nasıl bir seyir izlediğini incelemiştir. Ona göre dinî düşünce dinî olmayan düşünceden biçim ve yöntem bakımından çok da farklı değildir. Fowler ise, inancın içerik ve bağlam açısından daima dinî olmadığını ifade ederek, dinî gelişimi de içine alan bir inanç gelişimi teorisi geliştirmiştir. Bununla birlikte Türkiye’de de dinî gelişim olgusuna farklı bir bakış açısı getiren bazı dinî gelişim modelleri geliştirilmiştir. Karaca’nın geliştirmiş olduğu üç aşamalı dinî gelişim modeli bunlardan biridir. Bu modele göre, insanın dinî gelişim süreci, içsel eğilimler, dinî ilginin uyanışı ve sorgulama, uyum ve istikrar olmak üzere üç aşamadan geçerek tamamlanır.  Çok boyutlu bir varlık olan insanı anlayabilmek için çok boyutlu yaklaşımların kullanılmasının gerekliliği şüphe götürmez bir gerçektir. Bu nedenle yukarıda bazılarına değinilen dinî gelişim olgusuna yönelik açıklama modellerinin çeşitliliğinin bir zenginlik olduğu ifade edilebilir. Dinî gelişim olgusuna Bronfenbrenner’in geliştirmiş olduğu ekolojik kuram açısından bakmanın dinî gelişim olgusunu anlamaya yönelik araçların zenginliğini daha da arttıracağı düşünülmektedir. Bu bağlamda, bu makalenin temel amacı, Bronfenbrenner tarafından ileri sürülen ve bireyin gelişimini bütüncül bir şekilde ele alan ekolojik kuramı ülkemiz din psikolojisi literatürüne kazandırmak ve kuram bağlamında dinî gelişim olgusunun anlaşılmasına katkı sunmaktır. Nitel araştırma yönteminin kullanılmış olduğu bu makalede açıklama ve analizlerin yanında, konu ile doğrudan ilgili olmasa da yapılan nicel çalışmaların verilerinden de yararlanılmıştır.  Bronfenbrenner’in önermiş olduğu ve insanî gelişimi daha iyi anlayabilmek için aileden başlayarak siyasal ve kültürel sistemlere kadar pek çok sistemin üst üste bindiği bir yapıyı ifade eden ekolojik kuramın temel basamağı organizmadır. Bireyi çevreleyeniçteki katmanı ifade eden mikrosistem, bireyin içinde yaşadığı ve diğer insanlarla etkileşimde bulunduğu temel yapıyı ifade ederken, mezosistemgelişmekte olan bireyi içeren ev ve okul, okul ve işyeri vb. iki ya da daha fazla mikrosistem ya da bağlamlar arasındaki bağlantıları içerir. Hem formal hem de informal yapı ve ilişkileri kapsayan mezosistemin uzantısı niteliğinde olan ekosistem, bireyi doğrudan etkilemez; ancak bireyin içinde bulunmuş olduğu şu anki düzenlemeleri etkileyerek bireyi kuşatır. Kuramın bireyin içinde yaşadığı kültürün tutum ve ideolojilerini ifade eden kısmı ise makrosistemdir. Kuramın son halkasını ise kronosistemoluşturur. Sosyo-tarihsel koşulların, yaşam boyu geçişlerin ve çevresel olayların nasıl bir örüntü içinde meydana geldiğini açıklayan kronosistem bireyin gelişim tarihçesinde önemli bir yer tutar. İnsanoğlu inanmaya dair bir istidatla dünyaya gelmesine rağmen, bu durum onun dinî gelişim sürecini sağlıklı bir şekilde tamamlaması için tek başına yeterli değildir. Ekolojik kuram bağlamında düşünüldüğünde bireyin dinî gelişimi ailesi, okulu, akran grupları, dinî gruplar ve oyun alanları gibi birebir temas halinde olunan mikrosistemden birinci dereceden etkilenir. Bununla birlikte mezosistem, ekosistem, makrosistem ve kronosistem de bireyin dinî gelişimini doğrudan ya da dolayı olarak etkilemektedir. Ancak şunu da unutmamak gerekir ki, bu sistemlerin dinî gelişim üzerindeki etkileri daima çift kutupludur. Ekolojik kuram bağlamında dinî gelişim psikolojisinin daha iyi anlaşılabilmesi için, kuramı oluşturan sistemlerin etkin olduğu farklı gruplarla yapılacak olan kesitsel ve boylamsal çalışmaların konu ile ilgili aydınlatıcı bilgiler vereceği düşünülmektedir. Bununla birlikte dinî gelişim konusunda çalışma yapacak olan araştırmacılar özellikle tecrübî çalışmalarda örneklem grubunun özelliklerini ifade eden ve bağımsız değişken olarak kullanılan cinsiyet, yaş, medenî durum, eğitim düzeyi, meslek grupları ve sosyo-ekonomik düzey gibi değişkenlerin dindarlık düzeyleri ile ilişkilerini analize tabi tutarken çok dikkatli olmak durumundadır. Zira her ne kadar söz konusu değişkenlerin dindarlık düzeyleri üzerinde etkileri olsa da ekolojik kuramdikkate alınmadan söz konusu değişkenlerin bağımlı değişkenler üzerindeki etkilerinin anlaşılması sınırlı kalabilir.

Anahtar Kelimeler:

Psychological Development In The Context Of Ecological Theory
2018
Yazar:  
Özet:

Heritage and the impact of the environment on the development of a multi-dimensional being has been discussed for many years. These discussions have also been influenced by the development of human religion. In this context, a number of theories, such as behavioral, cognitive or stage theories, have emerged in order to better understand the nature of religious development.  These theories have also determined the direction of the study of religious development in a way. But many of these theories did not consider their religious development as a whole. This restricts the understanding of the religious development. Therefore, this article has two main objectives. First, the ecological theory, a model of human development proposed by Bronfenbrenner, which addresses human development as a whole with the environment and events in which the human development is experienced, is to bring our country to the literature of religious psychology. The second objective is to contribute to a better understanding of the psychological foundations of religious development by taking advantage of the theory. In this article, in which the quality research method was used, some quantitative study data related to the subject was also used. The article discussed the influence of the microsystems, mesosystems, ecosystems, macrosystems, and chronosystems on the religious development of each one that forms the ecological theory with its main lines. In the article, which has come to the conclusion that the approach to the phenomenon of religious development in ecological curriculum may be useful, a number of recommendations are also made for research on the subject. The human being is an existentially open entity to development. The discernment of human development is not a choice, but an obligation, except for some exceptions. Therefore, every individual must experience a process of development in which physiological, psychological and sociological conditions have entered into, unless he willingly ends his existence. Psychologists who are aware of this have given a separate importance to the fact of development. "Is it a legacy in human development or is the environment more effective?" The question is a result of the importance that psychologists have attributed to the development. The roots of these discussions, which are essentially related to human development, are based before the establishment of modern psychology. For example, the XVIII. From the century philosophers, Locke, XVII. From the century thinkers, Descartes rejected the idea that man came to the world equipped with all kinds of knowledge and abilities. Unlike Descartes, Locke claimed that all human knowledge is the source of experience. According to Locke, the newborn baby’s mind is “a empty paper=tabula rasa,” not only the normal information, but the source of God’s imagination is the experience.  This perspective on human development has naturally affected the problem of religious development. For example, Jung, seeking the foundation of religious belief outside the collective consciousness, referred to the hereditary foundations of religious belief in a sense. On the other hand, Pratt approached the problem of religious development on the basis of experience.  In general, religious development studies conducted on a more experimental basis have brought together a number of theoretical approaches. For example, Goldman has studied how religious development follows a journey from childhood to adolescence. It does not differ from the form and method of thought and the non-religious thought. Fowler has developed a theory of the evolution of faith that includes religious development, expressing that faith is not always religious in terms of content and context. However, in Turkey, some religious development models have been developed that bring a different perspective to the phenomenon of religious development. The three-stage religious development model developed by Karaca is one of these. According to this model, the process of human religious development is completed by passing through three stages: inner tendencies, awakening of religious interest and questioning, harmony and stability.  The need for the use of multi-dimensional approaches to understand a multi-dimensional being is undoubted fact. Therefore, it can be stated that the diversity of explanation models for the phenomenon of religious development referred to some above is a wealth. It is believed that looking at the phenomenon of religious development from the ecological theory developed by Bronfenbrenner will further increase the wealth of means to understand the phenomenon of religious development. In this context, the main objective of this article is to provide the ecological theory that is promoted by Bronfenbrenner and addresses individual development in a holistic way to the literature of our country’s religious psychology and to contribute to the understanding of the phenomenon of religious development in the theory context. In addition to the explanations and analyses in this article, the qualitative research method was used, but the data of the qualitative studies made, although not directly related to the subject, were also used. Bronfenbrenner’s proposed and better understood human development is the basic stage of the ecological theory, which represents a structure in which many systems runs on a row, from family to political and cultural systems. The microsystem that represents the layer of an individual in its surroundings represents the basic structure in which the individual lives and interacts with other people, while the home and school, school and workplace that includes the individual in the mesosystem development, etc. It contains connections between two or more microsystems or connections. The ecosystem, which is an extension of the mesosystem that covers both formal and informal structures and relationships, does not directly affect the individual; but it surrounds the individual by influencing the current arrangements in which the individual is present. The part of the theory that expresses the attitudes and ideologies of the culture in which the individual lives is the macrosystem. The last circle of the theory is chronosystemed. The chronosystem, which explains how socio-historical conditions, lifelong transitions and environmental events occur in an example, holds an important place in the history of individual development. Although the human Son is born with a willingness to believe, this situation alone is not enough for him to complete his religious development process in a healthy way. When considered in the context of ecological theory, the individual's religious development is primarily affected by the microsystems that are in contact with each other, such as family, school, associate groups, religious groups and play areas. However, the mesosystem, the ecosystem, the macrosystem, and the chronosystem also directly or due to influence the individual’s religious development. But it should not be forgotten that the effects of these systems on religious development are always double-pole. In order to better understand the psychology of religious development in the context of the ecological theory, it is believed that the interim and long-term studies that will be done with different groups where the theory forming systems are effective will provide enlightening information on the subject. However, researchers who are going to work on religious development should be very careful when analyzing their relationship with the religious levels of variables such as gender, age, civil status, educational level, vocational groups and socio-economic level, which express the characteristics of the sample group and is used as an independent variable, especially in experimental studies. Although the effects of these variables on religious levels, the understanding of the effects of these variables on dependent variables, without taking into account the ecological theory, may be limited.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.516
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini