Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 214
 İndirme 63
Ahkâmın Değişiminde Amel ve Hadis Dilemması: Şevvâl Orucu Çerçevesinde Hadis Rivayetlerinin Mekruh Ameli Müstehaba Dönüştürmesi
2018
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Bu makale İslam dünyasının farklı coğrafyalarında yaygın olarak uygulanan Şevvâl orucunun köklerine ilişkin bir araştırma yoluyla ibadetlerde hükmün değişmesinin sınırları konusunu incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma öncelikle Şevvâl orucunun dört sünni mezhep içerisinde sahip olduğu hükmü kronolojik olarak ele almış ve hükümde temel alınan rivayetlerin tahlilini yapmıştır. Sonuç olarak kerahet, ibâha ve nedb hükümleri çerçevesinde bu ibadetin hükmünün, rivayetlerin paradigmatik bir meşruiyet kaynağı  seviyesine ulaşmasının etkisiyle Mâlikî ve Ḥanefî mezhebinde başlangıçtaki mekruh hükmünden müstehab hükmüne dönüştüğü tespit edilmiştir. Şâfiʿî mezhebinde kurucu imamların görüş belirtmemesine rağmen daha sonra; Ḥanbelî mezhebinde ise kurucu imamlar tarafından aynı etkiyle müstehâb olarak ihdâs edildiği tespit edilmiştir. Aynı zamanda ilgili rivayetlerin esasında bir sahabî çıkarımına dayanmış ve süreç içerisinde refʿ edilerek Hz. Peygambere nispet edilmiş olması güçlü bir ihtimal olarak öne sürülmüştür.  Neticede ilk iki asırda uygulanmamış olmasına rağmen, bir başka deyişle amele aykırı olmasına rağmen sayısı belirli bir ibadetin, rivayetleri sünnetin tek otantik taşıyıcısı olarak telakki eden anlayışın etkisiyle ihdâs edildiği tespiti yapılmıştır.  Özet: İslam Hukuku’nda ahkâmın değişimi konusu çeşitli vesilelerle sıklıkla gündeme gelmekte ve artan sayıda akademik çalışmalar kitap, makale ve tebliğ boyutlarında bu değişimin özellikleri ve sınırlarını belirlemeye çalışmaktadır. Bu çalışmalar çoğunlukla modernitenin meydan okuyuşlarına cevap sadedinde İslam hukukunun esnekliği üst başlığında toparlanabilecek argümanların bir araya getirilmesi noktasında yoğunlaşmış görünmektedir. Ancak İslam Hukuku’nda ahkâmın değişimi inkârı kâbil olmayan bir vâkıa ise de bu değişimi yalnızca İslam hukukunun zamanın gereklerine göre değişimi perspektifinden okumak eksik bir okumadır. İslam Hukuku’nda hükümlerin değişiminin farklı sâikleri vardır ve zamanın değişimi, daha doğru bir ifadeyle örfün değişimi, bunlardan sadece biridir.  Diğer yandan, ahkâmın değişimi ile ilgili olarak eksik ele alınan bir diğer konu da bu değişimin muʿâmelât alanı diye ifade edilen insanlar arası ilişkileri düzenleyen hükümler noktasında gerçekleşebileceği iddiasıdır. Bu iddia esasında yukarıda zikredilen ahkâmın değişmesi için örfün değişimini esas alan yaklaşıma dayanmakta ve İslam hukukunun diğer iki temel alanı ibâdetler (ʿibâdât) ve cezâlara (ʿuḳûbât) ilişkin hükümlerin de örfe dayalı olmadıkları gerekçesiyle değişmeyeceğine dair bir kabulü içermektedir. Bu makale ahkâmın değişiminde hükmün dayandığı delil ile ilişkili bir değişimi ihmâl edilen önemli bir sâik olarak ortaya koymaya çalışacaktır. Böylelikle çoğunlukla değişime kapalı bir alan olarak ele alınan ibâdetlerde de bir değişimin gerçekleştiğinin tespitini yaparak bu değişimin sınırlarını inceleyecektir.  Makalenin örnek olarak ele aldığı konu İslâm dünyasının muhtelif bölgelerinde yaygın bir biçimde müstehâb olarak uygulanmakta olan Şevval ayında altı gün tutulan oruçtur. Bu orucun dayandığı temel delil ehl-i sünnetin muteber hadis kaynaklarında da nakledilen “Kim Ramazanı tutar ve Şevvâl’den altı gün eklerse, ona bir senenin orucu yazılır.” şeklindeki rivâyettir. Bugün müstehab hükmü üzerinde büyük bir ittifaka konu olan bu oruç, hicrî ikinci asrın iki büyük fâkihi ve kronolojik olarak ilk iki büyük mezhebin de kurucu imâmları olan Mâlik b. Enes ve Ebû Ḥanîfe tarafından mekrûh olarak addedilmiştir. Mâlik, bize ulaşan tek eseri el-Muvaṭṭâʾ’da bu orucu tutan hiçbir âlimi tanımadığını ve bu konuda kendisine bir hâber de ulaşmadığını çok net bir biçimde ifade eder. Gerek Mâlik’in gerekse Ebû Ḥanîfe’nin konu hakkında bir görüş beyân etmiş olması onların döneminde bu uygulamanın ya zikri geçen ḫaber-i vâḥid ile ya da bu rivâyete dayalı bir amel olarak hicrî ikinci asrın ilk yarısında ortaya çıkmaya başladığını gösterir. Ancak her iki imâm da böyle bir ibâdetin mekruh olacağını oldukça sert sözlerle ifade etmişlerdir. Bu çok keskin ifadelere karşın, bu iki imâmın da takipçileri tarafından te’sis edilen mezhepler ise zaman içerisinde imâmlarının görüşlerini terketmiş ve mezhep görüşü olarak Şevvâl orucunun müstehâb hükmünde olacağı yaygın bir biçimde kabul edilmiştir. Bu makale mezhep içerisinde bir ibadete ilişkin olarak ortaya çıkan bu keskin değişimin nasıl bir süreç içerisinde ve hangi sâikle gerçekleştiğini incelemektedir.  Buna göre bu değişimdeki temel sâik normatif bir hüküm kaynağı olarak sünnetin nasıl belirleneceğine ilişkin paradigmatik bir dönüşümün gerçekleşmiş olmasıdır. Şöyle ki; her ne kadar hicrî ikinci asır itibarıyla ḫaber-i vâḥidin ẓannî bir bilgi kaynağı olduğunda bir ittifak oluşmuşsa da bu rivâyetlerin doğrudan sünneti belirleyici oldukları henüz kabul edilmemişti. O nedenle gerek Ebû Ḥanîfe gerekse de Mâlik daha güçlü delillerle çelişen ḫaber-i vâḥidleri reddetmede tereddüt etmiyorlardı. Ancak ehl-i ḥadîs̱in olağanüstü çabaları neticesinde ḫaber-i vâḥidin teşrîʿ değeri hicrî ikinci asrın sonları ve üçüncü asır itibarıyla çok hızlı bir ivmeyle yükselmiş ve sünnetle aynîleşen bir otoriteye ulaşmıştır. Bu durum sonraki mezhep müntesiplerini kimi konularda mezhep imâmlarının görüşlerini dahi terk ederek bu rivâyetleri esas almaya sevk etmiştir. Şevvâl orucu konusunda da gerçekleşen süreç bu şekildedir.  Bu tez, sünnî mezheplerin hangi dönemler ve süreçler içerisinde Şevvâl orucunu müstehab kabul ettiğini belirlemeye çalışan bir bölüm ve konuyla ilgili vârid olan rivayetlerin değerlendirmesini yapan bir diğer bölüm ile iki başlık altında ortaya konacaktır. Buna göre Mâlikî ve Ḥanefî mezheplerinde hüküm rivayetlerin etkisiyle hicrî dördüncü asır itibarıyla başlayan te’vil faaliyetleri neticesinde mekruhtan müstehâba dönüşmüştür. Şâfiʿî mezhebinde başlangıçta kurucu imamlardan konu hakkında görüş sâdır olmasa da hicrî beşinci asırda; Ḥanbelî mezhebinde ise temel gayesi rivayetleri merkeze alan bir din anlayışı geliştirmek olan kurucu imam Aḥmed b. Ḥanbel’in bizzat kendisiyle birlikte müstehab olduğu kabul edilmeye başlanmıştır. Konuyla ilgili rivayetler incelendiğinde Muslim’in Ṣaḥîḥ’inde de nakledilen  Saʿd b. Saʿîd rivayetinin esas alındığı, ancak bu rivayetin de hem sened hem metin bakımından eleştirilere maruz kaldığı görülmektedir. Aynı rivayetin mevkûf olarak bir sahâbî görüşü şeklinde de kimi kaynaklarda nakledilmesi ve bir iyi amelin on katına kadar sevâb ile karşılık bulacağına ilişkin ayete atıf yapan çok sayıda çıkarım ve rivayet bir arada değerlendirilince varılabilecek muhtemel sonuç şu şekildedir: Mâlik’in ifade ettiği gibi ilk iki asırda böyle bir uygulama İslam toplumunda bilinmemektedir. Bu yönde ortaya çıkan rivayetler, Hz. Peygamber’in vefatından sonra muhtemelen sahabe döneminde Ramazan’da oruca alışan bünyenin ardından Şevval’de de altı gün oruç tutması halinde her amele on katı sevap verileceğine ilişkin ayetin fehvasınca tüm seneyi oruçlu gibi geçirmiş olacağı çıkarımı yapılmıştır. Neticede aslen zaten tavsiye edilen bir amel olan oruç tutma hakkında olduğu için bu yönde bir ameli teşvik etmek isteyenlerce üretilen rivayetler hadis sıhhat kriterlerinin filtresinde geçebilmiş görünmektedir. Hadislerin kazandığı güçlü otorite karşısında daha sonraki mezhep müntesipleri de imamlarının görüşü ile söz konusu rivayetler arasında bir te’vil faaliyetine girmişler ve neticede rivayetler istikametinde mezhep görüşünü şekillendirmişlerdir. 

Anahtar Kelimeler:

Thus, It Is Not Necessary To Make A Change In The Form Of A Change In The Form Of A Change In The Form Of A Change In The Form Of A Change In The Form Of A Change.
2018
Yazar:  
Özet:

This article aims to explore the limits of the change of judgment in worship through a study on the roots of the Shevallah post that is widely applied in the different geographies of the Islamic world. The study first examined the judgment that Shevall’s post had within four Sunnite disciples chronologically and made the analysis of the riviates based on the judgment. As a result, in the framework of the judgments of Kerahet, ibâha and nedb, the judgment of this worship has been determined to be converted to the judgment of Mâlikî and Ḥanefî from the judgment of Mecruh at the beginning by the effect of the righteousness of the righteousness to the level of the source of a paradigmatic legitimacy. Though the creators did not see the creators, the creators did not see the creators, and the creators did not see the creators, and the creators did not see the creators, and the creators did not see the creators. It is also a matter of fact that it is a matter of fact that it is a matter of fact that it is a matter of fact that it is a matter of fact that it is a matter of fact that it is a matter of fact that it is a matter of fact. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) was a great prophet.  After all, although it was not applied in the first two centuries, in other words, although it was contrary to the act, it was established that the number of a certain worship was given by the influence of the understanding of the rivers as the only authentic carrier of the sanctuary. Summary: The subject of the change of ahkham in Islamic Law is frequently presented in various occasions and increasing number of academic studies are trying to determine the characteristics and limits of this change in the size of books, articles and communications. These studies often appear to be focused on the point of gathering arguments that can be gathered in the top title of the flexibility of Islamic law in response to the challenges of modernity. But in the Islamic Law the change of ahkâm to a non-coverable vâkâma is a lack of reading from the perspective of change according to the needs of the Islamic law. The Islamic Law has different aspects of the change of the provisions, and the change of time, the change of art in a more accurate expression, is only one of them. On the other hand, another issue that is missing in relation to the change of ahkham is the claim that this change can occur in the terms of the provisions that regulate the relations between people expressed as the area of muââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââ This claim is based on the approach that is based on the change of arphin for the aforementioned ahkâm, and the other two basic areas of Islamic law contains an acceptance that the provisions relating to the worship (ʿibâdât) and the punishment (ʿuḳûbât) will not change because they are not based on arphin. This article will try to reveal a change related to the evidence on which the judgment is based as an important summary that is neglected. Thus, in the worship, which is often considered as a closed area for change, it will also examine the limits of this change by identifying that a change occurs.  The subject that the article is addressed as an example is the six-day fasting in the month of Shevval, which is widely applied in the various regions of the Islamic world. “Whoever holds Ramadan and adds six days to Shevhal, he shall be registered with a year of fast.” in its form. Today is the day of the worship, the day of the worship, the day of the worship, the day of the worship, the day of the worship, the day of the worship, the day of the worship, the day of the worship, and the day of the worship. It is clear that the only work that reaches us is that no one who holds this post does not know, and that no one has reached him in this regard. If it is necessary for the Mâlik to have declared a view on the subject of Abu Hanife in their time this practice is either mentioned in the aber-i vâḥid or as an act based on this righteousness begins to appear in the first half of the second century. Both of them have said that they will be the one who will be the one who will be the one. In spite of these very sharp statements, the two religions that were assured by their followers have abandoned their opinions over time and have been widely accepted as a religious view that the Deval post will be in the judgment of the Misthehâb. This article examines how this sharp change arises in relation to a religion in the process and with which nature it occurs.  According to this, the main reason for this change is that a paradigmatic transformation of how the synthesis will be determined as a normative ruling source has occurred. Thus, though the second century of the Hicri had formed an alliance when the aber-i vâhidin was a famous source of knowledge, it was not yet admitted that these rivages were direct to the synthesis. But they did not hesitate to reject, but they did not hesitate to reject, and they did not hesitate to reject, and they did not hesitate to reject. But as a result of their extraordinary efforts, the value of aber-i vâḥidin's prescribe rose in the end of the second century and in the third century with a very rapid impulse and reached an authority equalized with the synthesis. This situation caused the subsequent religious monasters to leave their opinions even on some matters of the religious immasters to take them on the basis. This is the way the process is done in the form of the shadow.  This thesis will be presented under two titles with a section that tries to determine which periods and processes of the Sunnite disciples are accepted by the Shevallah post and another section that assesses the rivages related to the subject. Thus, in the Mâlikî and Ḥanefî religions, the judgment of the righteous righteousness was influenced by the influence of the hicri fourth century and the result of the te'vil activities of the Mâlikî and Ḥanefî was converted to the Mâlikî. In the first verse of the Qur’an, the Holy Qur’an was revealed in the first verse of the Qur’an, and in the fifth verse of the Qur’an, the Holy Qur’an was revealed in the first verse of the Qur’an, and in the second verse of the Qur’an, the Holy Qur’an was revealed in the first verse of the Qur’an. When it is examined the rivies related to the subject, it is seen that the rivies based on the Sa’d b. Sa’d, which was translated in the Islamic Republic, are based on the rivies, but this rivies are also exposed to criticism in terms of both sened and text. The same righteousness is the same as the same righteousness is the same as the same righteousness is the same as the righteousness is the same as the righteousness is the same as the righteousness is the same as the righteousness is the same as the righteousness is the same as the righteousness is the same as the righteousness is the same as the righteousness is the same as the righteousness. In this direction, the rivers, Hz. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: “When the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) died, it was revealed that he would have spent the whole year as a fast, and that he would have spent six days as a fast, and that he would have spent ten times as a fast. After all, it seems that it is about fasting, which is already a recommended act that is about fasting, which is produced by those who want to encourage an act in this direction, and that it is possible to pass in the filter of the criteria of health of the hadith. In the face of the powerful authority the hadiths gained, the subsequent religious monasters also entered a te'vil activity between their imams and the respective rivayets and eventually formed the religious view in the rivayets.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.203
Atıf : 2.468
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini