Kelamın tarihsel süreçte dînî/İslamî olma vasfını ne kadar koruduğu, dînî temel öncüllerine ne kadar bağlı kaldığı üzerinde durulması gereken bir konudur. Hem dinin savunucusu hem de diğer dînî disiplinlerin kurucusu olarak tanımlanan bir ilmin metodik sistemi, ait olduğu dînî, teolojik sistemden ziyade, doğaya ve felsefeye ait argümanların içeriğine göre şekilleniyorsa, bu ilme yüklenen misyonun ne oranda geçerli olduğu veya bunun ne kadar korunduğu yeniden sorgulanmalıdır. Eş’arî kelamının sosyal, kültürel ve entelektüel etkenlere bağlı dönüşümsel seyrine bakıldığında, kelamın tabii ve felsefî açıdan gelişmesine rağmen dînî açıdan kendi köklerinden uzaklaştığını söyleyebiliriz.
It is a matter that must be focused on how much the word in the historical process preserves the values of being religious/Islamic, and how much it relies on the basic religious predecessors. If a methodological system of knowledge, defined as the defendant of religion and the founder of other religious disciplines, is formed by the content of the arguments of nature and philosophy, rather than the religious and theological system to which it belongs, the extent to which the mission charged with this knowledge is valid and to which extent it is protected, must be questioned again. When we look at the transformational course of the homosexual word linked to social, cultural and intellectual factors, we can say that, despite the natural and philosophical development of the word, it is religiously distant from its roots.
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|