Mahkûm bedeni, disipliner bir total kurum olan cezaevinde mekân içinde farklı bir mekân olarak belirmekte, ceza hukuku, nizamnameler ve biyo-politikalarla etkileşime girilen bir müzakere zemini olarak konumlanmaktadır. 1941 yılında çıkan Ceza ve Tevkif Evleri Nizamnamesi üzerinde yoğunlaşan bu makalede Erken Cumhuriyet Dönemi’nde cezaevlerinde disipliner pratikler bağlamında farklı bir mekânsallığı temsil eden mahkûm bedeni, Nazım Hikmet, Necip Fazıl ve Aziz Nesin gibi yazar ve şairlerin cezaevi günceleri, mektupları İmralı Cezaevi Müdürü olan İbrahim Saffet Omay’ın metinleri temelinde irdelenmektedir. Burada Michel Foucault’nun disiplin, Henri Lefebvre’in mekân, Erving Goffman’ın total kurumlarda sembolik etkileşim, Marshall McLuhan’ın akustik mekân kavramı, David Le Breton’un ten/deri ve bireyin kendi kendini yaralaması üzerine geliştirdiği düşüncelerden oluşan bir kuramsal çerçeveden hareketle söz konusu mekânlarda total kurumun bedene yönelik öngördüğü disipliner uygulamalar ile yaşanan/karşılaşılan durumlar arasındaki fark; bedenin şekillendiği fiziksel, materyal, psişik, sosyal ve kültürel ortam analiz edilmekte; mahkûm bedeninin hangi psiko-sosyo-mekânsal müdahalelere konu olduğu, beden, benlik ve mekân deneyiminin nasıl şekillendiği sorularına cevap aranmaktadır.
The prison body is a disciplinary total institution, which is placed as a different place within the prison, a negotiation ground that is interacted with criminal law, regulations and bio-politics. In this article focused on the Nazamnamesi of the Criminal and Tevkif Houses published in 1941, the prison body representing a different space in the context of disciplinary practices in prisons in the Early Republic Period, the prison days of writers and poets such as Nazım Hikmet, Necip Fazıl and Aziz Nesin, the letters are based on the texts of Ibrahim Saffet Omay, the Imraly Prison Director. Here, the discipline of Michel Foucault, the place of Henri Lefebvre, the symbolic interaction of Erving Goffman in the total institutions, the concept of the acoustic space of Marshall McLuhan, the theoretical framework of the movement of the ideas developed by David Le Breton on the skin/body and the individual’s self-suffering, the distinction between the disciplinary practices predicted by the total institution to the body and the circumstances experienced/controlled; the physical, material, psychological, social and cultural environment in which the body is formed is analysed; the question of the psychoso-human interference of the prisoner body, the experience of the body, and the form of the body.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|