İnsan fiilleri konusunda determinist Eşarî görüşün mutlak hakimiyetini ortaya koyan Fahreddîn er-Râzî, bu konudaki görüşünü Mutezilî âlim Ebü’l-Hüseyin el-Basrî’nin “her fiil meydana gelmek için mutlaka bir motive ihtiyaç duyar” iddiası üzerine bina etmiştir. Ebü’l-Hüseyin el-Basrî’nin fiil ile motiv arasında zorunlu bir bağ gören bu düşüncesinin kaçınılmaz bir biçimde çift katmanlı bir determinizme yol açtığı ileri sürülmüştür: Fiilin motivle belirlenmesi ve fiilin onun motivinin yaratıcısı olan Allah tarafından belirlenmesi. Ancak bu determinizm iddiasının bütün Mutezile, özellikle de fiil ve motiv arasında zorunlu bir ilişki görmeyen Kâdî Abdülcebbâr açısından geçerli olduğunu söylemek zordur. Mamâfih bu, fiil ile motiv arasında zorunlu bir bağ gören Ebü’l-Hüseyin el-Basrî ve ekolü için doğru olabilir. Ancak yine de onların felsefecilerden etkilenen Râzî gibi mutlak bir determinizme düştükleri söylenemez.
Thus, the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world. This thought, which sees an obligatory link between the real and the motives, inevitably leads to a double layer determinism: the determination of the real by the motives and the determination of the real by God, the creator of his motives. But it’s hard to say that this determinism claim is valid for the whole Mutezile, especially for the Kadî Abdülcebbâr who does not see an obligatory relationship between the real and the motives. This may be true for the Ebu’l-Hussein al-Basrî and ekolü, who see an obligatory link between the real and the motives. But it is not possible to say that they fall into an absolute determinism like the Razi influenced by the philosophers.
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|