Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 2
 Görüntüleme 48
 İndirme 12
Dindarlık, Empati ve Sürücü Davranışları Arasındaki İlişkiler
2020
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Kişisel ve toplumsal olarak uyulması gereken kurallar olduğu gibi trafikte de belli kurallar bulunmaktadır. Sürücülere bağlı olarak trafikte olumlu ve olumsuz davranışlar ortaya çıkmaktadır. Trafikte olumsuz davranışlar sonucunda can ve mal kaybı yaşandığı gibi manevi/psikolojik sorunlar da ortaya çıkmaktadır. Yapılan çalışmalara bakıldığında dindarlık ile trafik davranışları ve dindarlık ile empati arasında ilişki olduğunu ortaya koyan birçok çalışma bulunmaktadır. Sürücü davranışları ile dindarlık ve empati arasında da ilişkiler olduğu öngörülebilir. Dahası korelasyon ilişkilerine dayalı olarak yapılan çalışmalarda dindarlık, içsel dindarlık ve empati puanları yüksek olanların trafikte daha dikkatli ve saygılı olacağını ön kabul olarak ifade edebiliriz. Kişilerin, trafikte daha medeni, daha saygılı olmalarının ve trafik kurallarına daha fazla uymaları empatiye ve dini/ahlaki değerlere dayanmaktadır. Bu çalışmada dindarlık ile trafik davranışları ve empati arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Literatüre dayalı olarak şu hipotezler oluşturulmuştur: Cinsiyete göre olumlu sürücü davranışlarında ve trafikte hata ve ihlallerde farklılaşma vardır. Kaza yapma oranına göre olumlu sürücü davranışları ve trafikte hata ve ihlaller farklılaşmaktadır. Dindarlık, empatik eğilim ve olumlu sürücü davranışları arasında pozitif yönde ilişki vardır. Dindarlık ile trafikte hata ve ihlaller arasında negatif yönde ilişki vardır. Dindarlık, empatik eğilim ve olumlu sürücü davranışlarını yordamaktadır. Dindarlık ile olumlu sürücü davranışları arasındaki ilişkide empati aracı değişken görevi görmektedir. Araştırmada metot olarak dokümantasyon yöntemi ve ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Anket verileri, Kahramanmaraş ili esas olmak üzere internet (Google dokümanlar) aracılığıyla toplanmıştır. Farklı sosyal medya ve iletişim araçlarına başvurulmuştur. Araştırmaya gönüllülük esasına dayalı olarak toplamda 201 kişi katılmıştır. Katılımcıların cinsiyete göre 104’ü (%51,7) erkek, 97’si (%48,3) kadındır. Örneklemin yaş aralığı 20 ile 58 arasında değişmekte ve yaş ortalaması ise 33’tür. Ankete katılan sürücülerin 199’unun (%99) ehliyeti varken, 2 kişinin (%1) yoktur. Kaza oranlarına bakıldığında katılımcıların 100’ü (%49,8) kaza yapmış, 101’i ise (%50,2) hiç kaza yapmamıştır. Veriler, SPSS paket programı ve AMOS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analizlerde betimsel analiz, t-test, Pearson Korelasyon testi, yapısal eşitlik modeline dayalı çoklu regresyon, aracı değişken analizi ve güvenirlik analiz testleri yapılmıştır. Çalışmada araştırmacı tarafından oluşturulan onam formu dahil edilen kişisel bilgi formu, Reason ve diğerleri tarafından geliştirilip, Sümer ve diğerleri tarafından Türkçe’ye uyarlanan sürücü davranışları ölçeği, Özkan ve Lajunen tarafından geliştirilen olumlu sürücü davranış ölçeği, Dökmen tarafından geliştirilen empatik eğilim ölçeği ve Ayten tarafından geliştirilen dindarlık ölçeği kullanılmıştır. Cinsiyete göre sürücü davranışlarının alt boyutu olan hata ve ihlaller (t(199)=4,731; p<0,05) ve olumlu sürücü davranışları (t(170,9)=-3,190; p<0,05) boyutlarında istatistiki olarak anlamlı farklılaşma olduğu görülmüştür. Cinsiyete göre hata ve ihlallerin ortalaması esas alındığında trafikte erkeklerin (m=2,02), kadınlardan (m=1,72) daha fazla kural hatası ve ihlali yaptığını söylemek mümkündür. Olumlu sürücü davranışları açısından ise trafikte kadınların (m=4,05), erkeklerden (m=3,78) daha fazla olumlu davranış sergilediğini ifade edebiliriz. Kaza yapıp yapmama veya kazaya karışıp karışmamaya göre kişilerin hata ve ihlaller ve olumlu sürücülük sergileme konusunda farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Tablo 2’deki verilere göre kaza oranlarına göre hata ve ihlallerde istatistiki olarak anlamlı farklılaşma (t(199)=-3,382; p<0,05) olurken, olumlu sürücü davranışlarında istatistiki olarak anlamlı derecede farklılaşma gözlenmemiştir. Bu nedenle kaza yapanların (m=1,99), kaza yapmayanlardan (m=1,77) daha fazla hata ve ihlaller yaptığını ifade edebiliriz. Dindarlıkla empatik eğilim arasında (r(201)=,265; p<0,01) istatistiki olarak anlamlı düzeyde korelasyon ilişki bulgulanmıştır. Dindarlık ile empatik eğilim birbirini pozitif yönde etkilemiştir. Fakat dindarlık ile diğer değişkenler arasında anlamlı düzeyde ilişki yoktur. Empatik eğilim değişkeni ile olumlu sürücü davranışı arasında anlamlı ve pozitif yönde (r(201)=,378; p<0,01) ilişki olduğu saptanırken, hata ve ihlaller alt boyutu ile anlamlı ve negatif yönde (r(201)=-,200; p<0,01) ilişki olduğu tespit edilmiştir. Regresyon analizi sonuçlarına bakıldığında dindarlık empatik eğilimi (β=,265; p<0,001) yordamıştır. Dindarlık empatik eğilimin ,265’ini açıklamaktadır. Dindarlığın çalışmanın bir diğer değişkeni olan sürücü davranışlarını yordama etkisi yoktur. Bu çalışmada dindarlığın olumlu sürücü davranışları (β=,110; p>0,001) ve sürücü davranışlarının alt boyutu olan hata ve ihlaller boyutuyla (β=-,120; p>0,001) regresyon ilişkisi olmadığı saptanmıştır. Yapısal eşitlik modeline göre regresyon ağırlıklarına bakıldığında, aracı değişken analizine gerek kalmamıştır. Aracı değişken analizinde a, b ve c olmak üzere üç yol (path) olduğu varsayıldığında; a=dindarlık, b=empatik eğilim ve c=olumlu sürücü davranışlarıdır. A değişkeni; etki eden, b değişkeni; aracı değişken ve c değişkeni ise etkilenen değişkendir. Aracılık etkisi analizinde ilk şart a değişkeni ile c değişkeni arasında direkt regresyon ilişkisi olmasıdır. Çalışmanın bulgularına bakıldığında dindarlık değişkeni ile olumlu sürücü davranışı arasında direkt veya dolaylı olarak regresyon ilişkisi bulunmamaktadır.

Anahtar Kelimeler:

Relationships Between Religion, Empathy and Driver Behavior
2020
Yazar:  
Özet:

Personal and social rules must be followed, as well as certain rules in traffic. There are positive and negative behaviors on the road. There are mental/psychological problems as a result of negative behavior and loss of lives and goods. There are many studies that show that there is a relationship between religiousness and traffic behavior and religiousness and empathy. It can also be predicted that there are relationships between driving behavior and religiousness and empathy. Furthermore, in studies based on correlation relationships, we can express as a prior acceptance that those with high levels of religiousness, inner religiousness and empathy will be more careful and respectful in traffic. The fact that people are more civilized, more respected and more compliant with traffic rules is based on empathy and religious/moral values. This study aims to study the relationship between religiousness and traffic behaviors and empathy. Based on literature, the following hypotheses are created: there is a differentiation in the positive driver behavior by gender and errors and violations in traffic. According to the accident rate, the positive driver behavior and errors and violations in the traffic are different. There is a positive relationship between religiousness, empathic tendency and positive driving behavior. There is a negative relationship between religiousness and traffic errors and violations. Religion, empathic tendencies and positive driving behaviors. In the relationship between religiousness and positive driving behavior, the instrument of empathy sees a variable role. The study used the method of documentation and the method of relative scan. The survey data has been collected through the Internet (Google Documents) based on the Heroes. There are different social media and communication tools. According to the study, a total of 201 people participated. According to gender, 104 (51.7%) of the participants are male and 97 (48.3%) female. The age range of the sample varies between 20 and 58 and the average age is 33. 199 of the surveyed drivers (99%) have a driving license, while 2 people (1%) do not have a driving license. According to the accident rates, 100 of the participants (49.8 percent) had accidents, and 101 (50.2 percent) had no accidents. The data was analyzed using the SPSS package program and the AMOS program. Analysis included visual analysis, t-test, Pearson Correlation test, multi-regression based on the structural equality model, instrument variable analysis and reliability analysis tests. The personal information form, which is included in the form of approval created by the researcher, was developed by Reason and others, the scale of driving behavior adapted to Turkish by Sumer and others, the scale of positive driving behavior developed by Özkan and Lajunen, the scale of empathic tendency developed by Dökmen and the scale of religiousness developed by Ayten. There has been statistically significant differences in the dimensions of errors and violations (t(199)=4,731; p<0,05) and positive driver behavior (t(170,9)=-3,190; p<0,05) which are the lower dimensions of driver behavior. Based on the average of gender errors and violations, it is possible to say that men (m=2,02) in the traffic have committed more rules and violations than women (m=1,72) In terms of positive driving behavior, we can say that women (m=4,05) are more positive than men (m=3,78) in traffic. According to whether or not the accident or the involvement in the accident, it has been studied whether the persons are different in terms of errors and violations and the positive driving display. According to the data in Table 2, statistically significant differences in errors and violations (t(199)=-3,382; p<0,05) were observed according to accident rates, while statistically significant differences in positive driver behavior were not observed. Therefore, we can say that the accidents (m=1.99) and the non-accidents (m=1.77) have made more errors and violations than the accidents. The correlation between religiousness and empathic tendency (r(201)=,265; p<0,01) has been found at a statistically significant level. Religion and empathic tendencies have influenced each other in a positive direction. But there is no meaningful relationship between religious and other variables. The empathic trend variable and the positive driver behavior have a meaningful and positive (r(201)=378; p<0,01) relationship, while the error and violations have a meaningful and negative (r(201)=-,200; p<0,01) relationship with the lower dimension. Regression analysis results indicate the empathic tendency of religiousness (β=,265; p<0,001). Religion describes the empathic tendency, 265. Religion has no effect on driving behavior, which is another variable of work. This study found that religious behavior (β=,110; p>0,001) and the size of errors and violations (β=-,120; p>0,001) which are the lower dimensions of driving behavior did not have a regression relationship. According to the structural equality model, when it comes to the regression weights, the instrument did not need a variable analysis. When the instrument is assumed that there are three paths (paths) in the variable analysis: a=religion, b=empathic tendency and c=positive driving behavior. A variable; the influencer, b variable; the medium variable and c variable are the influencer. The first requirement in the mediation effect analysis is that the direct regression relationship between the variable a and the variable c. According to the findings of the study, there is no direct or indirect regression relationship between the religious variable and the positive driving behavior.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler








Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.516
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini